Teleobiectivul profesional Nikon 80-200 mm f/2,8 AF-D - alternativa convenabilă la Nikon 70-200 mm f/2,8 AF-S

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos

Teleobiectivul profesional Nikon 80-200 mm f/2,8 AF-D - alternativa convenabilă la Nikon 70-200 mm f/2,8 AF-S

Mesaj Scris de lucib la data de Dum Dec 20, 2015 12:47 pm

Cu toții ne-am dori un Nikon 70-200 mm f/2,8 G ED VR II AF-S (asta, desigur, dacă nu suntem canoniști, caz în care va trebui să ne orientăm spre Canon EF 70-200 mm f/2,8 L IS II USM, sau dacă nu folosim aparate Pentax, pentru care alegerea teleobiectivului de top se îndreaptă spre Pentax DA 50-135 mm f/2,8 SDM).


Din păcate, prețul unui 70-200 mm f/2,8, indiferent de producător, e departe de a fi tocmai accesibil, astfel că exceptând cazul când avem în spate o redacție care să ni-l cumpere, sau când avem o afacere în domeniul foto, sunt mici șansele de a fotografia cu un 70-200 f/2,8 altundeva decât la sesiunile de teste organizate de magazinele de specialitate.

Să luăm un singur exemplu, cel al Nikon 70-200 mm f/2,8, care costă nu mai puțin de 8999 lei în oferta F64, iar la reduceri de tipul Black Friday, prețul său poate scădea până la 6999-7199 lei. Și prețurile teleobiectivelor similare, pentru aparatele concurenței, sunt comparabile, fiind clar că avem de-a face cu instrumente dedicate celor care profesează în domeniul fotografiei, fiind mult peste puterea de cumpărare a foto-hobby-istului obișnuit (cel puțin al celor din România).

Din fericire însă, piața second-hand ne oferă o alternativă cât se poate de reușită, la un preț mult mai abordabil: Nikon ED 80-200 mm f/2,8 AF. Vara trecută, am comandat un exemplar în stare excelentă din Austria, la un preț de 370 euro (la care s-au adăugat 20 euro cheltuielile poștale), prețul final achitat fiind de 1756 lei. E posibil ca în România prețurile să fie ceva mai mari, de 1800-2500 lei, uneori pentru exemplare excelente, alteori pentru unele într-o stare de uzură ceva mai avansată.

Depinde aici și care versiune de 80-200 mm f/2,8 o găsim: prima generație, 80-200 mm f/2,8 AF, a fost produsă între 1988  și 1992, pentru ca între 1993 și 2008 să fie prezentă pe piață varianta AF-D - care aducea în plus calculul distanței până la subiect, pentru un plus de precizie în focalizare, precum și acționarea zoom-ului prin rotirea unui inel (pe prima generație, pentru a varia focala trebuie să tragem sau să împingem același inel pe care, când obiectivul e în modul manual, îl folosim pentru ajustarea focalizării).

Evident, nici 80-200 f/2,8 AF, nici 80-200 f/2,8 AF-D nu dispun de motor de focalizare, ambele obiective bazându-se pe motorașul din aparat, însă acest lucru nu e o problemă, fiind destul de improbabil ca un posesor de Nikon D3300 să-și cumpere un obiectiv de dimensiuni impresionante și o greutate de cca. 1,5 kg, pentru a-l monta pe un apărățel de 460 grame... iar aparatele pentru entuziaști, fie că sunt echipate cu senzori crop (D90, D7000, D7100, D7200), fie full-frame (D600, D610), dispun toate de motorașul de focalizare încorporat, astfel că le putem folosi fără probleme cu teleobiectivul nostru lipsit de motor Autofocus Servo (AF-S).

Există și un avantaj al absenței motorului de focalizare din obiectiv: întrucât mecanismul de focalizare e de obicei cel mai sensibil element al obiectivelor AF-S, fiabilitatea acestora e în general inferioară obiectivelor AF și AF-D de generație mai veche. Bătrânele obiective fără motor de focalizare au o construcție mult mai durabilă, fiind făcute să reziste cu succes ani buni de utilizare intensă.

Chiar putem să estimăm gradul de uzură al unui obiectiv AF sau AF-D, privind capul de șurub al mecanismului de angrenare a sistemului de focalizare. Dacă marginile sale sunt ascuțite, proeminente, obiectivul e în stare bună și nu a fost folosit prea intens; dacă însă marginile sunt tocite, înseamnă că "s-a tras" de obiectivul cu pricina și e mai bine să nu riscăm să-l achiziționăm și să-l lăsăm colecționarilor (care, oricum, doar îl vor expune într-o vitrină).

Pe scurt, dacă găsim un exemplar bun de teleobiectiv 80-200 f/2,8, merită să-l achiziționăm, până nu ne-o ia altcineva înainte. Personal, sunt cât se poate de mulțumit de exemplarul meu: l-am folosit cu succes atât pe Nikon D90, cât și pe D800, pe acest din urmă aparat obiectivul dezlănțuindu-și cu adevărat potențialul.

Urmare a greutății obiectivului, dar și a unei fracturi pe care o suferisem anul trecut, multă vreme nu am ieșit la fotografiat cu 80-200-le pe aparat și, chiar și acum, aș spune că nu e un obiectiv cu care m-aș plimba o zi întreagă. Însă nici nu a fost gândit ca obiectiv de vacanță: un teleobiectiv luminos își găseșe utilitatea în fotografia de sport, când avem de urmărit subiecte în mișcare rapidă, sau în fotografierea spectacolelor, care se desfășoară cel mai adesea la orele târzii ale serii.

Vă prezint în cele ce urmează mai multe imagini, pe care le-am realizat cu DSLR-ul full-frame Nikon D800, pentru blogul meu, FotografieCluj.Blogspot.RO, relevante pentru performanțele obiectivului Nikon 80-200 mm f/2,8 AF:


1/250 sec, f/3,5, ISO 2200, 125 mm


1/400 sec., f/3,5, ISO 2200, 80 mm


1/800 sec., f/2,8, ISO 4500, 125 mm


1/400 sec., f/2,8, ISO 4500, 200 mm


1/400 sec., f/2,8, ISO 2200, 145 mm


1/400 sec., f/2,8, ISO 2200, 200 mm

Observăm din imaginile de mai sus claritatea excelentă a imaginilor, chiar folosind diafragmele cele mai deschise (f/2,8-f/3,5), dar și faptul că, mulțumită acestora, am putut fotografia la timpi scurți de expunere, chiar în condiții de lumină care, la f/5,6, diafragma maximă disponibilă pe obiectivele pentru amatori, ne-ar fi obligat să folosim timpi de expunere mult prea lungi pentru acest gen de fotografie, sau să creștem sensibilitatea ISO la valori care ar fi generat o granulație deranjantă, chiar și pe aparatele full-frame.

Așadar, aș spune că, dacă ne pasionează fotografia de sport, sau dorim să obținem imagini de calitate profesională de la spectacolele la care asistăm, fără însă să trebuiască să ne legăm de gât un credit pe ani grei, un teleobiectiv second-hand Nikon 80-200 mm f/2,8 reprezintă o alternativă excelentă la mult mai scumpul 70-200 mm (e drept că, spre deosebire de acesta, 80-200 nu dispune nici de stabilizatorul de imagine, însă oricum în fotografia de acțiune acesta ar sta tot timpul dezactivat Laughing ).

Și decât să stricăm banii pe un Nikon 70-300 mm f/4,5-5,6 nou, pe care apoi abia să reușim să-l revindem la jumătate de preț, deși am făcut maximum câteva sute de cadre cu el, alegerea unui 80-200 mm e incomparabil mai inspirată - cât timp găsim un exemplar în stare bună, cu urme minime de uzură, desigur.
avatar
lucib
Membru Distins
Membru Distins

Posts : 563
Points : 1267
Join date : 17/02/2013
Location : Cluj, RO

Vezi profilul utilizatorului http://fotografiecluj.blogspot.ro

Sus In jos

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus

- Subiecte similare

 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum