Obiectiv DX pe aparat full-frame? De ce nu? Testând Nikon 55-300 mm DX pe DSLR-ul Nikon D800

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos

Obiectiv DX pe aparat full-frame? De ce nu? Testând Nikon 55-300 mm DX pe DSLR-ul Nikon D800

Mesaj Scris de lucib la data de Mar Noi 03, 2015 4:03 pm

Întrucât din rațiuni tehnice și de reducere a costurilor, primele aparate digitale erau echipate cu senzori de imagine mai mici decât formatul standard, de 24x36 mm, producătorii au dezvoltat pentru acestea linii separate de obiective, cu focale mai scurte și o distanță a flanșei, de asemenea, scurtată.

Astfel, pentru aparatele DSLR cu senzori format APS-C (aproximativ 16x24 mm), au fost introduse obiectivele DX (Nikon, cu factor de crop 1,5x), sau EF-S (Canon, cu factor de crop 1,6x). Și ceilalți producători folosesc notații specifice pentru obiectivele dedicate aparatelor cu senzori crop: DA - Pentax, DT - Sony, DC - Sigma, Di II - Tamron). De remarcat că majoritatea producătorilor folosesc litera D de la "digital" în indicativul modelelor de obiectiv dedicate aparatelor APS-C, cu excepția celor de la Canon, care au dorit să sugereze faptul că e vorba de obiective cu flanșa scurtată - de aici EF - S (Electro Focus - Short).

Urmare a folosirii unor senzori mai mici și a flanșei mai scurte, e posibiliă obținerea unor focale aparent mai lungi cu ajutorul unor obiective mai compacte și cu o distanță focală mai scurtă în valoare absolută. Astfel, de exemplu pe un aparat DSLR Nikon cu senzor APS-C, folosind un obiectiv de 50 mm obținem o încadrare similară cu cea oferită de focala de 75 mm pe un senzor full-frame. Și invers, pentru a obține aceeași încadrare cu cea oferită de obiectivul de 50 mm de pe un aparat full-frame pe un aparat cu senzor crop, am avea nevoie de un obiectiv de 33,3 mm.

Dacă în cazul Canon, obiectivele EF-S nu pot fi montate pe aparatele full-frame, nikoniștii au motive de bucurie: obiectivele Nikon DX și FX au montura e identică, astfel că pot fi montate fără probleme obiectivele DX pe aparatele full-frame (FX), singurul inconvenient fiind apariția efectului de vignetare (întunecarea colțurilor imaginii), ca urmare a intrării marginilor obiectivului în cadru, determinată de flanșa mai scurtă a obiectivelor DX.

Desigur, dacă am investit într-un aparat full-frame, va merita să ne achiziționăm și obiective FX, de calitate superioară... până însă să ni le permitem, dacă avem o colecție de obiective DX pe care le foloseam cu vechiul aparat, ar fi păcat să le abandonăm complet.  Putem configura aparatul nostru să folsoească doar o zonă mai restrânsă a senzorului de imagine, cu suprafața egală cu cea a unui senzor APS-C (de exemplu, pe Nikon D800, alegând Shooting Menu> Image Area> Auto DX Crop> On), sau putem să-l lăsăm să fotografieze ca și cum am folosi un obiectiv full-frame, urmând să facem noi un crop pentru a elimina vignetarea imaginii. Sau, de ce nu, putem profita de ea în mod creativ.

Întrucât de multe ori obiectivul Nikon 80-200 mm f/2,8 mi se părea că îmi oferă o focală prea scurtă pe Nikon D800, am decis să încerc să montez vechiul teleobiectiv de buget redus, Nikon DX 55-300, f/4,5-5,6, pe aparatul full-frame. Am observat astfel că, dacă la focala de 55 mm, apare o ușoară vignetare, aceasta se amplifică, devenind extrem de pronunțată până atingem valoarea 100 mm, după care întunecarea colțurilor dispare progresiv, devenind aproape inexistentă la 200 mm. Între 200 și 300 mm, vignetarea reapare, însă într-o proporție sensibil mai mică decât între 55 și 100 mm.

Deși despre teleobiectivul 55-300 putem spune orice, numai că e rapid, nu, la folosirea sa pe un aparat performant, ca Nikon D800, vom simți îmbunătățiri remarcabile ale performanțelor sale: viteza de focalizare crește, iar mulțumită sensibilității crescute a aparatului în lumină slabă, vom putea focaliza corect destul de ușor, chiar în condiții în care pe un aparat entry-level obiectivul ar face interminabile curse față spate între planul apropiat și infinit, neputându-se „hotărî” unde e planul de claritate.

În rest, limitările constructive ale acestui teleobiectiv de buget redus rămân la fel de deranjante, indiferent pe ce aparat l-am folosi: nu putem ajusta manual focalizarea decât dacă decuplăm total sistemul de focalizare, elementul frontal se rotește în timpul focalizării (ceea ce ar face dificilă, dacă nu imposibilă utilizarea cu filtre de tip Cokin, de exemplu), iar stabilizatorului de imagine îi lipsește modul Activ, fiind așadar preferabil să-l dezactivăm când fotografiem scene cu subiecte în mișcare rapidă.

Desigur, am putea să ne achiziționăm un obiectiv mai bun (ca de exemplu Nikon 70-300 f/4,5-5,6 VR G IF-ED, ca să nu mai vorbim de teleobiective profesionale, ca Nikon 80-400 mm f/4,5-5,6, cu al său preț de 11.999 lei în oferta F64. Întrucât acestea au fost concepute din start pentru aparatele full-frame, scăpăm așadar de problema vignerării…

…Dar dacă tot am dat banii pe un 55-300, de ce să nu-l mai folosim? Mai ales că valoarea de revânzare pe piața second-hand e extrem de mică (cca. 8-900 lei), chiar și așa fiind destul de greu să găsești un cumpărător, fotografii evitând cât pot obiectivele DX, tocmai cu gândul că, într-o bună zi, vor trece la full-frame. Așa că, mai bine îl păstrăm și facem poze cu el.

Însă mai bine să vă arăt câteva cadre:



Clic pe imagine pentru a o vedea la rezoluția maximă, pe server-ele Flickr

1/4000 sec., f/5, ISO 200, 102 mm


Clic pe imagine pentru a o vedea la rezoluția maximă, pe server-ele Flickr

1/2000 sec., f/8, ISO 400, 270 mm



Clic pe imagine pentru a o vedea la rezoluția maximă, pe server-ele Flickr

1/8000 sec., f/5,6, ISO 2200, 240 mm



Clic pe imagine pentru a o vedea la rezoluția maximă, pe server-ele Flickr

1/640 sec., f/5,6, ISO 800, 280 mm



Clic pe imagine pentru a o vedea la rezoluția maximă, pe server-ele Flickr

1/1250 sec., f/5,3, ISO 800, 220 mm

Nu am făcut crop asupra niciuneia din imaginile de mai sus, tocmai pentru ca să puteți observa efectele vignetării. Putem constata că, în unele cazuri - în special când dorim să conferim o tentă retro fotografiilor noaste - aceasta poate fi chiar benefică, asigurându-ne înrămarea directă a subiectului, fără să mai trebuiască să recurgem la efecte software pentru a o obține.

Iar în cazul cadrelor trase la 220-240 mm, vignetarea este aproape neglijabilă, nefiind oricum mai pronunțată decât cea care apare la folosirea unor parasolare no-name.

Pot exista și situații în care se poate dovedi util să facem un crop, iar atunci chiar nu ne mai deranjează deloc aspectul colțurilor, după cum puteți vedea mai jos:



Clic pe imagine pentru a o vedea la rezoluția maximă, pe server-ele Flickr

1/800 sec., f/14, ISO 400, 300 mm

Astfel, mulțumită celor 36 MPx ai DSLR-ului full-frame Nikon D800, ajungem efectiv ca imaginea unui avion zburând la câteva sute de metri înălțime și cca. 1 km depărtare să fie mai mare (la crop 1:1) decât un monitor full-HD. Și, după cum puteți observa din medalionul capturii de ecran din Photoshop Elements, acesta ocupă o suprafață îndeajuns de mare a cadrului, chiar încât să ne permită să facem crop-uri mai puțin strânse, în care să lăsăm avionului nostru loc să se desfășoare în cadru, pe direcția mișcării.

Mai ales în condițiile în care fotografiem cu cerul albastru ca fundal, vignetarea e prezentă, însă în condițiile în care oricum urmează să extragem esențialul din cadrul fotografic, acesta nu e nicidecum un neajuns.

În concluzie, merită să montăm un teleobiectiv DX pe un aparat FX? Clar, cel puțin până ne permitem un obiectiv mai performant cheers .
avatar
lucib
Membru Distins
Membru Distins

Posts : 563
Points : 1267
Join date : 17/02/2013
Location : Cluj, RO

Vezi profilul utilizatorului http://fotografiecluj.blogspot.ro

Sus In jos

Re: Obiectiv DX pe aparat full-frame? De ce nu? Testând Nikon 55-300 mm DX pe DSLR-ul Nikon D800

Mesaj Scris de lucib la data de Joi Feb 25, 2016 3:00 pm

Update: Mi-am dorit să experimentez compresia planurilor îndepărtate, atât de caracteristică teleobiectivelor, asupra rândurilor succesive de copaci dintr-o pădure, pentru a obține acel aspect similar cu al tablourilor înfățișând păduri, ce surprind scena într-un mod practic imposibil de vizualizat cu ochiul liber.

În acest caz, vignetarea nu era nici pe departe ceva deranjant, din contră, ea avea să contribuie la aspectul final al fotografiilor, stabilind limitele cadrului, ca și cum am privi scena prin ochii întredeschiși, într-o atmosferă de reverie.

Să analizăm mai departe imaginile, pornind de la cea mai scurtă focală disponibilă pe teleobiectivul testat, 55 mm și avansând spre 300 mm:


1/125 sec., f/5, ISO 800, 55 mm

Observăm că, la 55 mm, deși încadrarea este îndeajuns de strânsă pentru a decontextualiza subiectul, efectul de comprimare a planurilor nu este încă perceptibil... decât să folosim un teleobiectiv la această focală, ar fi mai eficient să schimbăm obiectivul și să punem pe aparat unul fix, de 50 mm.


1/250 sec., f/5,3. ISO 800, 220 mm

La 220 mm, vignetarea cauzată de folosirea unui obiectiv DX pe aparatul full-frame este abia perceptibilă, iar efectul grafic al comprimării planurilor, pricinuit de folosirea unei focale lungi, este deja perfect vizibil. Impactul vizual al imaginii este semnificativ mai intens decât cel al cadrului realizat la 55 mm, la acest lucru contribuind prezența mai puținor trunchiuri de copac, cu o grosime aparentă mai mare și cu o distanță aparentă mai mică între șirurile de arbori.


1/500 sec, f/6,3, ISO 800, 300 mm

Deși am ales o desfășurare orizontală pentru acest cadru realizat la 300 mm, mulțumită focalei lungi, scena este decupată din context, cadrul având mai degrabă aspectul creației imaginației unui pictor, decât al unui peisaj fotografiat.

Constatăm așadar că utilizarea focalelor lungi, din domeniul tele, la fotografierea pădurii a fost o alegere inspirată, iar alegerea unui aparat full-frame ca Nikon D800 a facilitat această activitate, mulțumită sistemului de focalizare performant, care face chiar obiective lente, ca Nikon 55-300 mm, să își găsească ușor ținta, dar și mulțumită comportamentului excelent în lumină slabă: pe un aparat full-frame de top, ISO 800 produce mai puțină granulație decât ISO 200 pe aparatele pentru începători la ISO 200.

Urmare a acestor experimente, îmi pun întrebarea dacă nu s-ar justifica utilizarea unui obiectiv precum cel de kit, 18-55 mm f/3,5-5,6 DX pe un aparat full-frame, pe post de grandangular. Voi reveni de îndată ce voi pune la încercare și această variantă Wink .
avatar
lucib
Membru Distins
Membru Distins

Posts : 563
Points : 1267
Join date : 17/02/2013
Location : Cluj, RO

Vezi profilul utilizatorului http://fotografiecluj.blogspot.ro

Sus In jos

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus

- Subiecte similare

 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum