Ciucea - Fotografiind TIR-uri in viteza pe drumul european E60

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos

Ciucea - Fotografiind TIR-uri in viteza pe drumul european E60

Mesaj Scris de lucib la data de Joi Ian 29, 2015 3:32 pm

Una din imaginile emblematice din revistele economice este cea a TIR-urilor de mare tonaj, gonind in mare viteza pe o sosea impecabila, intr-o zi insorita.

Petrecand cateva zile la Ciucea, o mica localitate situata la jumatatea distantei dintre Cluj si Oradea, nu am putut sa nu realizez si eu cateva astfel de fotografii, infatisand camioane de talie impresionanta, redate clar si imprimand in acelasi timp senzatia de neclaritate de miscare asupra fundalului, pentru a amplifica astfel dinamismul scenei.

Am recurs in acest scop la tehnica cunoscuta drept panning (sau filaj, daca imprumutam traducerea din franceza), presupunand urmarirea subiectului in timpul trecerii sale prin fata noastra, astfel incat, pe timpul declansarii, sa avem aceeasi viteza unghiulara cu vehiculul fotografiat.

Pentru detalii privind aceasta tehnica de fotografiere a subiectelor in miscare, puteti citi articolul pe care l-am scris in urma cu ceva vreme, infatisand automobile in trecere rapida; acum, vom insista asupra particularitatilor specifice fotografierii TIR-urilor.

In primul rand, va trebui sa tinem cont de dimensiunile mult mai mari ale TIR-urilor, prin comparatie cu cele ale unui automobil: daca un autoturism are o lungime de cca. 4 metri, pana la 1,8 m latime  si o inaltime de cca. 1,5 m, la o masa de pana la 1,5 tone, un camion cu gabarit depasit are o capacitate de incarcare de 22-24 tone, la o lungime de 13,6 metri, 2,45 m latime si o inaltime de pana la  3 m.

In aceste conditii, va trebui fie sa le fotografiem de la o distanta mai mare, pentru a le putea cuprinde in intregime in cadru, fie sa ne axam asupra capului tractor, in cazul in care, stand prea aproape de marginea drumului, am risca sa ciuntim in mod inestetic cadrul.

Va trebui de asemenea sa analizam cu atentie imaginea rezultata, decupand-o astfel incat sa respectam criteriile de compozitie si, in acelasi timp, sa redam esentialul: vom incerca sa lasam loc suficient in directia miscarii, astfel incat subiectul nostru sa "respire", evitand insa ca suprafata din jurul subiectului sa fie prea vasta, iar acesta sa ramana un element neglijabil, pierdut in centrul cadrului (de altfel, cel mai nefavorabil loc pentru a-l plasa).

In cazul in care ne-am "instalat" aproape de marginea drumului, putem folosi focale cuprinse intre 24 si 50 mm, pe aparatele cu senzor APS-C. Chiar daca initial ne poate parea ca scena e prea larga, e preferabil sa nu folosim o focala prea stransa si sa decupam ulterior marginile irelevante ale cadrului, nu doar pentru a putea ajusta pozitia optima a subiectului, conform criteriilor de compozitie amintite mai sus, ci si pentru a evita riscul ca, odata cu apropierea vehiculului de punctul nostru de statie, sa nu riscam sa-i ciuntim marginile si sa-l putem reda in intregime. In cazul in care nu il putem reda in intregime, ne vom axa asupra unui detaliu semnificativ - cel mai adesea, asupra capului tractor.

Cadrele pe care le veti vedea in cele ce urmeaza au fost realizate cu obiectivul kit Nikon 18-55 mm, f/3,5-5,6. Desi acesta este de departe cel mai ieftin obiectiv din oferta Nikon (498 lei in oferta F64), fiind destul de limitat in ce priveste luminozitatea si viteza de reactie, tinand cont ca pentru panning-uri avem nevoie de timpi de expunere de 1/80-1/160 sec., si ca la lumina soarelui oricum vom folosi diafragme relativ inchise, limitarile constructive ale obiectivului nu ne vor afecta (decat, poate, rata mai redusa de succes in ce priveste precizia focalizarii, comparativ cu un obiectiv fix, de calitate superioara).

Ce va trebui sa avem grija este sa dezactivam sistemul de reducere a vibratiilor (VR), pentru a evita ca acesta sa incerce sa compenseze miscarea pe care noi o vom imprima intentionat aparatului, pentru a urmari subiectul - rezultand astfel imagini cu o pierdere severa de claritate, pe cand daca am fi dezactivat stabilizatorul de imagine, subiectul ar fi fost redat clar, doar fundalul fiind miscat, conform dorintei noastre (de remarcat ca obiectivele ceva mai scumpe dispun de modul Activ, care permite fotografierea subiectelor in miscare cu stabilizatorul de imagine activat, recunoscand miscarile aparatului, diferite de vibratiile uzuale).

Puteti vedea in continuare cele mai reusite cadre pe care le-am realizat, impreuna cu tag-urile lor EXIF:


1/100 sec., f/5, 18 mm, ISO 200


1/160 sec., f/13, 28 mm, ISO 200


1/80 sec., f/5, 18 mm, ISO 200

De remarcat ca amplasarea logo-ului forumului Calatorie-Fotografie.net pe prelatele TIR-urilor nu reprezinta decat un efect artistic de semnare a imaginilor, fara vreo legatura de orice fel cu companiile proprietare ale autovehiculelor de mare tonaj din imagini.


1/160 sec., f/14, 20 mm, ISO 200


1/125 sec., f/5,6, 16 mm, ISO 100. De remarcat ca aceasta imagine nu a fost realizata cu obiectivul kit de 18 mm, ci cu un superangular Tokina 11-16 mm, f/2,8 (cu focalizare manuala, aparatului Nikon D3100 lispindu-i capacitatea de a focaliza cu obiectivele fara motor AF-S incorporat).

Alegerea unui punct de statie mai inalt (mai exact, la castelul lui Goga, cel mai de seama reper turistic din Ciucea, despre care voi reveni intr-un articol viitor) mi-a oferit o perspectiva asupra soselei similara cu cea din tribunele unui circuit de viteza, doar ca, in loc de masinile de curse, a fost chiar mai interesant a fotografia un vehicul cu gabarit depasit Smile .
avatar
lucib
Membru Distins
Membru Distins

Posts : 563
Points : 1267
Join date : 17/02/2013
Location : Cluj, RO

Vezi profilul utilizatorului http://fotografiecluj.blogspot.ro

Sus In jos

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus

- Subiecte similare
» CULMI

 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum