Kodak ProFoto 100 - un film profesional ce nu se sperie de trecerea timpului

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos

Kodak ProFoto 100 - un film profesional ce nu se sperie de trecerea timpului

Mesaj Scris de lucib la data de Joi Apr 17, 2014 1:22 pm

Folosind în special aparate digitale, suntem obișnuiți să credem că doar performanțele obiectivului și aparatului determină calitatea fotografiei finale, pe când în cazul fotografiei clasice, va mai trebui să ținem cont și de calitatea filmului folosit. Dacă e să facem o analogie, în cazul aparatelor pe film e ca și cum am schimba tipul senzorului de imagine cu fiecare rolă de peliculă: putem folosi filmele cele mai ieftine, de 7-8 lei, sau filme profesionale, cu prețuri ce ajung la 50 lei pentru o rolă de 36 poziții, cu rezultate vizibil influențate de investiția pe care o facem.

Am găsit la un vechi împătimit al fotografiei o rolă de Kodak Professional ProFoto 100, datând de prin 2004-2005. Nu am pregetat să o cumpăr și să-mi încarc Nikon F60-ul cu ceea ce se arăta a fi un film de calitate deosebită. Nu m-a deranjat faptul că era expirat de 9-10 ani: pe de o parte, apreciez culorile ușor spălăcite, cu un aspect retro, al filmelor expirate și, pe de alta, fișa tehnică a filmelor Kodak ProFoto ISO 100 le prezintă ca filme cu o rezistență excelentă în timp, chiar dacă nu sunt păstrate la rece, ci la temperaturi de până la 21 grade.

(În special în cazul filmelor expirate, se recomandă păstrarea lor la rece - în frigider sau chiar în congelator - pentru a întârzia astfel cristalizarea emulsiei fotosensibile, care ar duce la creșterea granulației, până la punctul la care nu s-ar mai putea distinge aproape nimic pe filmul respectiv - asta, după cca. 30 ani de la data expirării; ați putut vedea într-un articol mai vechi rezultatele încă acceptabile obținute în urma developării unui film expirat de 23 de ani).

Dar mai bine să vedem în cele ce urmează câteva poze de pe filmul Kodak Professional ProFoto 100:







Se observă nuanțele mai fade, mai spălăcite ale fotografiilor noastre, aspect ce se datorează în bună măsură utilizării unui film expirat. Ținând cont că în lomografie ne dorim adeseori tocmai acest aspect vintage, nu e nimic rău în a nu avea culorile cu saturația maximă; dacă totuși ne dorim niște nuanțe mai intense, putem alege opțiunea Color Restoration din meniul aplicației scanner-ului, efectul fiind imediat vizibil:





De remarcat că, în cazul scanner-ului meu cel puțin (Epson V500), activarea opțiunii Color Restoration amplifică în mod benefic tonurile de verde, dar tinde să uniformizeze nuanțele de gri, dând un aspect supraexpus cerului (deși fotografia inițială fusese expusă corect):



Aceasta nu e o problemă imputabilă filmului folosit, dacă stăm să ne gândim. Din contră, Kodak Profoto ISO 100 e un film excelent pentru redarea culorilor de la apus și, ceva mai târziu, de la ora albastră, după cum puteți vedea din imaginile de mai jos, asupra cărora nu a fost aplicată nicio corecție de culoare:





Încă un lucru benefic la filmul ProFoto 100 este că trebuie să ne preocupăm mai puțin de temperatura de culoare, acesta dovedindu-se destul de tolerant cu surse suficient de diverse de lumină, reușind o redare corectă a culorilor atât la lumina zilei, cât și în cea a becurilor tungsten. Fotografia de mai jos a fost făcută cu o expunere de 4 secunde, în bătaia unui bec economic cu lumină caldă, fără a folosi filtre colorate pentru echilibrarea nuanțelor, iar albul a rămas alb:



Încă un element, care probabil ar mai merita menționat: filmul de pe care ați putut vedea imaginile de mai sus a fost cu mine în seara în care cădeam victima unui accident de automobil, astfel că m-a însoțit de voie, de nevoie și la radiografiere. Am lăsat geanta foto la cca. 2-3 metri de aparatul Roentgen și, din fericire, filmul din aparat nu a pățit nimic (sau, cel mult, să fi înregistrat o oarecare scădere de contrast).

 Exclamation Recomandarea generală este să evitați ca filmele foto să fie expuse la radiații, indiferent că e vorba de aparate pentru radiografii medicale sau de scanner-e de securitate (din aeroporturi sau din clădirile oficiale), existând un risc major de deteriorare a acestora (întrucât radiațiile pot traversa carcasa aparatului, dacă sunt în cantitate suficient de mare, vor voala filmul, chiar fără ca acesta să fie expus la lumină).
avatar
lucib
Membru Distins
Membru Distins

Posts : 563
Points : 1267
Join date : 17/02/2013
Location : Cluj, RO

Vezi profilul utilizatorului http://fotografiecluj.blogspot.ro

Sus In jos

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus

- Subiecte similare

 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum