Obturatorul aparatelor DSLR - cea mai scumpă piesă ieftină?

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos

Obturatorul aparatelor DSLR - cea mai scumpă piesă ieftină?

Mesaj Scris de lucib la data de Mar Ian 28, 2014 6:21 am

"Mi-o picat șatăru' " - formulată în romgleza caracteristică ultimilor ani, aceasta e poate cea mai presantă temere a fotografilor, cunoscut fiind faptul că obturatorul reprezintă punctul vulnerabil al DSLR-urilor.

Se impune să precizăm că ansamblul referit generic ca "shutter" e format în realitate din două componente cu o structură distinctă, dar care funcționează concertat: mecanismul de rabatare a oglinzii (sequencer, sau SQ Unit) și obturatorul camerei obscure prorpiu-zis (shutter unit).

Rezultă așadar că putem întâlni două tipuri de defecțiuni: cele cauzate de funcționarea defectuoasă a mecanismului de ridicare a oglinzii, mai frecvente pe aparatele DSLR pentru începători și caracterizate prin umbrirea părții superioare a imaginii și cele cauzate de blocarea lamelelor obturatorului, ce duc fie la imposibilitatea declanșării și afișarea unui mesaj de eroare, fie la obținerea unui cadru complet negru.


Imagine provenind de la un Nikon D3100 cu mecanismul de rabatare a oglinzii (SQ Unit) defect, reprodusă cu permisiunea http://flaviabochis.blogspot.com. Întrucât aparatul era în garanție, această defecțiune a fost remediată gratuit. De precizat că eroarea s-a manifestat când aparatul avea cca. 31000 cadre.

Cealaltă defecțiune, blocarea lamelelor obturatorului, este mai frecventă în cazul aparatelor folosite intens, la timpi scurți de expunere (lucru comun în cazul profesioniștilor, care fotografiază la meciuri sau fac portrete aproape exclusiv la f/2,8 - rezultând de aici timpi de expunere de 1/3200-1/4000 sec.). Cu cât timpul folosit e mai scurt, viteza cu care lamelele vor trebui să-și execute cursa descendentă pentru a baleia întreaga suprafață a senzorului va fi mai mare, crescând riscul ca lamelele să se desincronizeze, încălecându-se.

Mai jos, puteți vedea funcționarea corectă a obturatorului unui DSLR (vechiul meu Nikon D70, pe care l-am filmat pentru noul său proprietar):


Shutter-ul e cea mai importantă piesă a unui DSLR, fără el fiind imposibilă funcționarea acestuia, deci ar trebui să coste o avere, nu? E așadar normal ca prețul unui DSLR second-hand, cu multe cadre la activ, să fie foarte mic?

Aceste asumpții, după care se ghidează întreaga piață a aparatelor second-hand, e doar parțial adevărată, în sensul că prețul componentelor "buclucașe" e semnificativ mai mic decât ne-am imagina. Astfel, dacă prețul comunicat de Restart, service-ul autorizat Nikon din România pentru înlocuirea shutter-ului unui D300, e de 800 lei, vom constata că piesa în sine costă doar 89 USD (preț de vânzare cu amănuntul, de la un distribuitor din SUA, DHcameras.com).

Pentru modelele mai ieftine de aparate, obturatorul e chiar mai ieftin: 33 USD pentru D90, sau 35 USD pentru D3000. Pentru aparatele Canon, sunt disponibile pentru înlocuire și doar lamelele obturatorului, un set pentru popularul 1000D costând nu mai mult de 15 USD, sau 40 USD pentru modelul profesional 5D Mark II.

Singura problemă este că aceste piese NU SUNT DESTINATE montării de către fotografi, distribuitorul precizând clar că e necesar a apela la un electronist profesionist care să realizeze reparația. Însă, dacă ne gândim bine, probabil cu toții cunoaștem câte unul, care ar fi încântat să mai facă un bănuț - și sigur am face economie față de prețurile practicate de service-uri.

În concluzie, obturatoarele nu sunt nici pe departe atât de scumpe pe cât ar dori distribuitorii de aparate să ne facă să credem. Sunt componente sensibile, esențiale pentru funcționarea aparatului, dar înlocuibile, cu prețuri care să facă tentantă achiziția de aparate second-hand.
avatar
lucib
Membru Distins
Membru Distins

Posts : 563
Points : 1267
Join date : 17/02/2013
Location : Cluj, RO

Vezi profilul utilizatorului http://fotografiecluj.blogspot.ro

Sus In jos

Shutter-ul unui SLR, expus privirii

Mesaj Scris de lucib la data de Lun Apr 14, 2014 1:25 pm

Ați putut vedea în videoclip-ul de mai sus funcționarea unui DSLR: cum, la apăsarea declanșatorului, oglinda se ridică și senzorul e expus la lumină.

Dacă mișcarea de ridicare a oglinzii e ușor observabilă, cea a obturatorului, care controlează timpul exact cât lumina pătrunde pe senzor, e mai greu de sesizat pe aparatele digitale, ea având loc concomitent cu ridicarea oglinzii, pe aparatele cu film acest lucru va fi mai la îndemână, întrucât avem acces la camera obscură, prin partea din spate a aparatului.

Singura condiție e, desigur, să nu avem film în aparat, sau să-l rulăm înapoi în casetă, astfel încât să evităm voalarea sa. Vom putea apoi deschide capacul din spate al aparatului: aproximativ la mijlocul său, pe aceeași axă cu vizorul optic, vom vedea o deschidere dreptunghiulară, acoperită de niște lamele transversale. Pe marginea lor dreaptă, putem observa sistemul de acționare, care permite mișcarea lamelelor obturatorului în plan vertical. Astfel, lamelele pot permite pătrunderea luminii pe film, după cum, în majoritatea timpului, pot să o împiedice.

De remarcat că obturatoarele verticale au fost introduse abia odată cu perfecționarea electronicii SLR-urilor, design-ul pe care îl cunoaștem în prezent fiind inaugurat de Nikon FM2, aparat lansat în 1982. Până atunci, aparatele foloseau două cortine din material textil, între care se forma o fantă dreptunghiulară, ce baleia cadrul în plan orizontal (design introdus de Leica în 1925).

Deși principalul dezavantaj al obturatoarelor cu lamele cu cursa în plan vertical este fiabilitatea (sau, cel puțin, asta avem noi tendința să acuzăm în era digitală, când putem face câteva mii de poze pe săptămână), acestea au fost introduse tocmai pentru a permite timpi de expunere mai scurți decât cei ce puteau fi atinși de obturatoarele din pânză (în prezent, construcția este metalică, sau - pe modelele de top - din materiale compozite precum kevlarul)... iar a susține că o durată de viață de 100-150.000 cadre e prea scurtă nu denotă decât că prețuim mai degrabă cantitatea, decât calitatea pozelor realizate.

Dacă ne gândim bine, durata de viață a obturatoarelor a crescut la cote inimaginabile în era filmului (100.000 cadre=2777 filme a 36 poziții). Probabil doar fotografii de presă și profesioniștii cu mare succes la clienți ajungeau vreodată să uzeze obturatorul SLR-ului lor (asta chiar dacă aparatele pe film aveau o durată de viață ceva mai redusă, de 30.000-50.000 declanșări).

Principiul de funcționare și aspectul piesei "buclucașe" au rămas însă neschimbate, astfel că e și azi relevant să analizăm shutter-ul (cum e cunoscută această componentă în jargonul fotografilor) unui SLR cu film, pentru a înțelege funcționarea DSLR-ului nostru.

Puteți vedea, în cele ce urmează, o fotografie înfățișând un SLR Nikon F55, cu capacul din spate deschis, astfel că întreaga sa "anatomie" e expusă privirii:

avatar
lucib
Membru Distins
Membru Distins

Posts : 563
Points : 1267
Join date : 17/02/2013
Location : Cluj, RO

Vezi profilul utilizatorului http://fotografiecluj.blogspot.ro

Sus In jos

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus


 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum