Noapte în plină zi cu filtrul ND 16x pe sistem Cokin P

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos

Noapte în plină zi cu filtrul ND 16x pe sistem Cokin P

Mesaj Scris de lucib la data de Vin Ian 10, 2014 5:08 am

Mare parte din farmecul pozelor de noapte vine tocmai din posibilitatea folosirii timpilor lungi de expunere: dâre de lumină ce brăzdează șoselele, norii ce se întind ca niște văluri de mătase pe cer, ape cu aspect parcă ireal, toate aceste efecte necesită timpi de expunere de ordinul secundelor, uneori chiar al zecilor de secunde.

Pe de altă parte, pentru rezultate optime avem nevoie de subiecte iluminate corespunzător, astfel că, dacă nu suntem în oraș va trebui să "pictăm" noi cu lumină zonele respective, pentru a evita scăldarea lor în cel mai întunecat negru...

Dar cum ar fi să putem obține aceleași efecte spectaculoase ale fotografiilor de noapte, pe timp de zi?

Acest lucru e perfect posibil, prin utilizarea unui filtru pentru întunecarea cât mai puternică a imaginii - de 8, 16 ori, sau chiar mai mult. Astfel, vom putea folosi timpi lungi de expunere chiar cât timp beneficiem de lumina naturală - cu avantajul evident că scena fotografiată va fi iluminată pe întreg cuprinsul ei, nu doar în apropiere de lămpile stradale sau unde am ajunge noi cu o lanternă puternică.

Spre exemplu, am putut fotografia aceeași scenă a șoselei părăsind Clujul, în expunere diurnă, la 1/40 sec. (fără filtru) și 8 sec. cu filtru. Diafragma a fost aceeași în ambele cadre, f/11, iar sensibilitatea ISO, Lo1 (ISO 100 pe D90):



Pentru a obține acest efect, am utilizat un filtru cu densitate neutră ce întunecă scena de 16 ori (ND 16x), ceea ce, socotind, ne dă un echivalent de 4 trepte e expunere. În practică, am observat că efectul de întunecare e chiar mai puternic (probabil și ca urmare a ușoarei subexpuneri caracteristice Nikon-urilor), între 1/40 sec. și 8 sec. fiind 8 trepte de expunere.

Puteți vedea mai jos încă o imagine, vizibil capturată pe timp de zi, brăzdată însă de dâre de lumină precum în cazul fotografiilor nocturne. Întrucât contrastul și claritatea nu au cum fi aceleași ca în cazul fotografierii fără filtru, iar culorile ar lua o dominantă mov, am procesat ceva mai intens fișierul RAW, pentru a compensa aceste inconveniente. Însă merită, putând astfel elimina autovehiculele de pe o șosea aglomerată, pe timp de zi  Exclamation :



Ca experiment, am realizat și un cadru de test în care filtrul să acopere doar pe jumătate cadrul, astfel încât efectul său să fie cât mai clar vizibil, iar rezultatul să nu fie influențat deloc de postprocesare:



De unde ne putem cumpăra un filtru ND 16x pe sistem Cokin:

Filtrele ND pe sistem Cokin P cu factor puternic de întunecare sunt extrem de rare în ofertele distribuitorilor foto din România: cel mai puternic ar fi un ND 8x de la KentFaith din oferta F64, cu un preț de 35 lei, dar care nu pare să existe pe stoc, cel puțin momentan.

Eu îmi doream unul mai puternic, un 16x, așa că mi l-am comandat direct din China, de la TinyDeal.

Nu doar că am plătit mult mai puțin pentru acesta (2,74 USD), dar am obținut ceea ce doream - cel mai puternic filtru cu densitate neutră pe sistem Cokin disponibil (cu avantajul versatilității, putându-l monta pe practic orice obiectiv), iar acesta mi-a fost livrat - împreună cu alte accesorii foto pe care le-am mai achiziționat - frumos ambalat, într-o cutie de carton introdusă într-o pungă de protecție cu bule de aer.

Voi reveni cu mai multe imagini realizate utilizând filtrul ND 16x, pe măsură ce voi mai ieși la fotografiat... e sigur că îmi voi mai dori să experimentez posibilitatea de a face noapte în plină zi  Shocked .



Filtrul ND 16x pe sistem Cokin 2,74 USD în oferta TinyDeal
avatar
lucib
Membru Distins
Membru Distins

Posts : 563
Points : 1267
Join date : 17/02/2013
Location : Cluj, RO

Vezi profilul utilizatorului http://fotografiecluj.blogspot.ro

Sus In jos

Suprapunerea a două filtre cu densitate neutră

Mesaj Scris de lucib la data de Lun Feb 10, 2014 3:39 pm

Încă o posibilitate interesantă este de a utiliza două filtre ND: unul pe sistem Cokin și altul pe filet, montat în locul filtrului UV. În acest mod, vom amplifica factorul lor de întunecare mult peste nivelul pe care l-am putea obține cu un singur filtru.

Am decis așadar să duc experimentele mai departe și să folosesc simultan filtrul ND16x pe sistem Cokin, cumpărat din China, și un filtru ND 400x, pe filet, produs de Hoya și distribuit de F64.

Astfel, dacă fără niciun filtru expunerea corectă într-o zi însorită precum cea de ieri a fost 1/200 sec. la f/18, suprapunând cele două filtre, am reușit o întunecare extremă a scenei, ajungând la un timp de expunere de 15 minute (898,9 secunde, mai exact).

Totuși, utilizarea a două filtre suprapuse, măcar că e o soluție eficientă de a împinge la extrem timpul de expunere, nu e o modalitate de a obține imagini de calitate optică deosebită, sau, cel puțin, nu în varianta cu un filtru tip Cokin suprapus peste unul cu filet: cel dinspre exterior va reflecta o parte din lumină, dând imaginii un aspect spălăcit, ce va aminti mai degrabă de lomografie decât de fotografia cu pretenții.

Pe de altă parte, dacă vă doriți o imagine cu un aspect retro, amintind de cele făcute cu aparatele din plastic Holga, sau cu obiectivele pinhole, lipsite de elemente optice propriu-zise, puteți experimenta suprapunerea filtrelor și trage cadre cu expuneri de ordinul minutelor.

Mai jos, puteți vedea imaginea de test obținută prin suprapunerea filtrelor:



Se observă vignetarea puternică, dar și o ușoară pierdere de claritate de-a lungul contururilor. Pe de altă parte, analizând histograma imaginii, constatăm că toate tonurile sunt translatate înspre stânga, deci ar fi fost necesară chiar o expunere mai lungă (cu 1,5-2 trepte) pentru a obține luminozitatea optimă pe întreaga sa suprafață - rezultând așadar un timp de expunere de jumătate de oră (care e, de altfel, maximum permis de aparatele Nikon, la declanșarea cu telecomanda).

Totuși, astfel de timpi extremi depășesc necesitățile normale de fotografiere (pentru expuneri cu nori în mișcare, sunt de regulă necesari timpi de până la 10 minute - iar majoritatea expunerilor de zi din fotografia urbană nu vor depăși câteva secunde - suficiente însă pentru a șterge din cadru pietonii și mașinile aflate în mișcare).

Puteți vedea mai jos două imagini comparative, realizate cu și fără filtrul Hoya ND400x, la timpi de 3 secunde, față de 1/200, valoarea necesară la fotografierea cu obiectivul liber:

avatar
lucib
Membru Distins
Membru Distins

Posts : 563
Points : 1267
Join date : 17/02/2013
Location : Cluj, RO

Vezi profilul utilizatorului http://fotografiecluj.blogspot.ro

Sus In jos

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus

- Subiecte similare

 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum