Olympia DL2000A - un pseudo-SLR de plastic ieftin, dar simpatic

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos

Olympia DL2000A - un pseudo-SLR de plastic ieftin, dar simpatic

Mesaj Scris de lucib la data de Lun Dec 30, 2013 6:30 pm

Povestea unui grosi-șmen

Pe la jumătatea anilor 2000, unii bișnițari ținteau clienții creduli, oferindu-le unele aparate de fotografiat cu aspect impozant, amintind de un SLR pe film, susținând că sunt "aparate de colecție, vechi și de valoare" și cerând pe acestea câteva sute bune de lei.

Aceste aparate, cunoscute ca Olympia DL2000A sau, mai rar, vândute sub numele fals de Sony DL2000A (aceasta deși Sony nu a avut niciodată vreo serie DL), nu au nicio indicație privind țara de origine, decât mențiunea "Focus Free Lens Made in Japan" - ceea ce spune mai multe despre absența oricărui sistem de focalizare decât despre realizarea efectivă a aparatului.

Ce este cert este că pe Amazon.com apar exemplare noi la un preț de 20 USD și că în Chinatown-urile mai multor orașe din SUA ele s-au vândut după exact aceeași schemă ca în România, bișnițarii cerând 2-300 USD pe ele, prezentându-le ca o ediție limitată a unui aparat vechi, de colecție. Cu alte cuvinte, prețul lor corect s-ar cifra în jurul valorii de 50-70 lei, pentru un exemplar în stare bună-foarte bună, nicidecum mai mult.

Specificațiile tehnice ale Olympia DL-2000A și un hands-on review

În urmă cu ceva timp am primit, de la un prieten de familie care știa că sunt pasionat de fotografie, un interesant cadou, un aparat Olympia DL2000A, ce nu fusese folosit nici măcar pentru o rolă întreagă de film. M-a intrigat puțin suprapunerea cadrelor mele peste cele ale fostului proprietar, însă am presupus că, fiind la primul contact cu aparatul, făcusem eu ceva greșit...

Cum aparatul de fotografiat Olympia e limitat ca opțiuni - obiectivul nedetașabil (da, NU e vorba de un SLR, ci de o imitație) nu dispune de sistem de focalizare, iar diafragma are o formă rectangulară, nicidecum rotundă. Sunt disponibile doar patru valori ale acesteia, care nici măcar nu sar din treaptă în treaptă: f/6,3, 8, 15 și 16, etichetate cu simboluri de la "vreme ploioasă" (pentru f/6,3) la "însorit" (f/16). Evident pentru un aparat mai degrabă de jucărie, nu este prezent niciun exponometru.

Timpul de expunere nu poate fi configurat de fotograf, acesta fiind predefinit, la 1/60 secunde. Va trebui să ținem cont de această valoare dacă dorim să calculăm expunerea după regula însorit-16: la f/16, pe soare puternic, ar trebui să nu folosim film cu ISO 200 sau mai mare, ci ISO 100, sau dacă mai găsim, ISO 64, în caz contrar riscând să ardem cel puțin zonele luminoase din imagine. Avantajul este că, în schimb, am putut fotografia în pădure la f/6,3, folosind film cu sensibilitatea ISO 200, cu rezultate mulțumitoare.

Mai jos, puteți vedea o serie de imagini pe care le-am realizat pe film DM Paradeis ISO 200 și pe care le-am încărcat pe profilul meu de Lomography:


...mă rog, mulțumitoare pentru un obiectiv focus-free, ce dă o puternică senzație de difuzie a imaginii.



Problema este că nu putem controla această difuzie: la f/6,3 efectul de estompare a fundalului e insuficient, astfel că, dacă realizăm portrete, acestea vor avea un fundal excesiv de încărcat (încă o dovadă că nu avem de-a face cu  un SLR, ci cu o imitație grosieră).



Nu se pune problema să realizăm imagini de calitate expozițională cu un astfel de aparat... însă pentru experimente de lomografie, de ce să nu-i dăm o șansă? Am observat că, de la o distanță de câteva zeci de centimetri, rezultatul poate fi relativ scharf, dată fiind optica rudimentară din plastic:



Pentru imagini în cel mai autentic stil lomo, o Olympia poate constitui o alternativă la aparatele din seria Lomography Plastic Fantastic, ale căror prețuri pornesc de la aproximativ 40 euro.



Pentru mai puțin de jumătate din această sumă, primim un aparat din plastic, ușor și manevrabil (baza a fost construită din plumb, pentru a-i conferi totuși o oarecare stabilitate), echipat atât cu vizorul optic clasic, cât și cu cel tip TLR din partea superioară, cât și cu motorul pentru antrenarea filmului.

Nu mă pot hotârî dacă prezența motorului e un lucru bun, sau dimpotrivă: e comod într-adevăr să nu mai trebuiască să armezi manual filmul, Olympia recreând astfel senzația că am avea un Nikon F60 (cu care se și aseamănă la exterior) sau F80. E doar o senzație, aparatului lipsindu-i butonul de pornit-oprit.

Acest lucru e foarte grav: dacă nu scoatem bateriile, riscăm să-l declanșăm accidental, iar orice agățare a rotiței pentru tragerea filmului va determina tragerea sa parțială. Iar dacă îi scoatem bateriile, când le reintroducem vom avea neplăcuta surpriză ca aparatul să mai tragă filmul un cadru - care astfel se irosește.

Pe de altă parte, faptul că putem trage filmul înapoi oricând și oricât dorim (sau, mă rog, aproximăm), ne permite să realizăm expuneri multiple direct din aparat:



Un incident neplăcut prin care am trecut a fost resetarea accidentală a contorului de cadre: după cadrul nr. 16, acesta a revenit la 0 (poziție marcată "S"). Temându-mă să nu se fi tras accidental filmul înapoi și pentru a păstra măcar pozițiile realizate cu succes, am pus capacul pe aparat și am declanșat de 15 ori, făcând filmul să avanseze până unde estimam că am ajuns cu expunerea, după care am dat jos capacul și am continuat fotografierea.

Nu neplăcută mi-a fost surpriza să constat că, în loc să ajung până la cadrul 36, aparatul a ajuns la capătul filmului la cadrul nr. 24... cu alte cuvinte, am făcut filmul să avanseze în gol degeaba, din cauza unei erori a contorului aparatului. Din fericire, primele 16 cadre s-au păstrat intacte, iar cu cele 8 de la sfârșitul filmului, am ajuns la un total de 24 imagini expuse relativ corect, de o calitate mulțumitoare pentru o serie de lomografie.

Mai jos, încă una din imagini:


Mă îndoiesc că voi mai folosi aparatul de plastic științifico-fantastic prea curând, în condițiile în care am un Nikon F60 și un Zorki 4 care abia așteaptă să fie încărcate cu film (chiar voi încerca să pun același tip de film DM Paradeis într-unul din ele, pentru a face o comparație concludentă cu DL2000A-ul).

Pe de altă parte, colecționarul din mine e ferm hotărât să-l păstreze, deoarece la prețul său abia aș putea lua două filme de calitate acceptabilă, iar apărățelul arată suficient de bine pentru o eventuală viitoare expoziție de aparate vintage, după cum puteți vedea în imaginile de mai jos, în care sursa de lumină a constituit-o blitz-ul externde Olympia, declanșat de mai multe ori pe parcursul unor expuneri prelungite a D3100-lui meu.









(apropo de blitz, am constatat experimental că acesta poate fi utilizat pentru ștergerea umbrelor în tandem cu un Nikon SB-700, reglat să declanșeze la 1/8 din puterea sa nominală).

Acestea ar fi în linii mari considerentele mele privind aparatul DL2000A... dacă merită să dați banii pe el? Mai bine nu, mergeți și cumpărați-vă două filme de calitate. Dacă îl primiți însă - cum a fost și cazul meu - puteți sacrifica una-două role de film ieftin în scopuri experimentale Smile.
avatar
lucib
Membru Distins
Membru Distins

Posts : 563
Points : 1267
Join date : 17/02/2013
Location : Cluj, RO

Vezi profilul utilizatorului http://fotografiecluj.blogspot.ro

Sus In jos

Re: Olympia DL2000A - un pseudo-SLR de plastic ieftin, dar simpatic

Mesaj Scris de lucib la data de Mar Apr 08, 2014 2:51 pm

Update: căutând diverse aparate second-hand cu film pe site-ul de vânzări on-line ale persoanelor fizice, Okazii.ro, am constatat că varianta "geamănă" a aparatului Olympia, ce poartă numele de Sony DL2000A, se vinde uneori la prețuri exagerat de mari, între 175 și 200 lei.

În primul rând, țineți cont că Sony a preluat seria de aparate de fotografiat de la Minolta în anul 2006, deci ar fi un anacronism să vorbim de SLR-uri Sony înainte de această dată. (De fapt, Sony fusese interesată de obiectivele cu montură Alpha, primul sistem de focalizare automată din lume, lansat de Minolta în anul 1985. Intenția gigantului electronicelor, care producea deja senzori de imagine pentru alți producători de aparate de fotografiat, era de a se lansa pe piața DSLR-urilor).

Cu alte cuvinte, "Sony" DL2000A e un produs ce nu se regăsește - și nu ar avea cum să se regăsească - în portofoliul de produse al companiei. Există și ofertanți ai aparatelor Olympia care cer sume de cca. 50 lei pe ele, valori juste pentru ceea ce reprezintă produsele pe care le-au scos la vânzare. Dar a plăti de patru ori mai mult pentru un produs contrafăcut e nejustificat de mult...

Unele aparate DL2000A veneau livrate cu o geantă din mușama, cu un aspect vintage chiar plăcut. Bișnițarii (altfel nu pot să-i numesc) au speculat acest lucru, incluzând în anunțurile lor cu "Sony"-uri la suprapreț mențiunea "geantă ORIGINALĂ" (majusculele aparțin respectivilor vânzători de pe Okazii). Latura manipulativă e evidentă, cuvântul cu majuscule fiind menit a induce senzația că s-ar referi la întreg produsul, nu doar la geantă... care în fond e originală doar în sensul în care are aceeași proveniență cu aparatul.

Cu alte cuvinte, fiți atenți la ce cumpărați și nu plătiți pentru un produs mai mult decât merită! Ca aparat pentru experimente lomografice, sau pe care să-l dați copiilor să se joace cu el, Olympia/Sony DL2000A e destul de OK; pentru altceva, sau dacă vă imaginați că ați cumpăra un produs de colecție... mai bine nu  Very Happy .
avatar
lucib
Membru Distins
Membru Distins

Posts : 563
Points : 1267
Join date : 17/02/2013
Location : Cluj, RO

Vezi profilul utilizatorului http://fotografiecluj.blogspot.ro

Sus In jos

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus

- Subiecte similare

 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum