Zorki 4 - un clasic mereu actual al fotografiei pe film

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos

Zorki 4 - un clasic mereu actual al fotografiei pe film

Mesaj Scris de lucib la data de Lun Sept 09, 2013 2:40 pm

În anul 1948, Uzina Mecanică din Krasnogorsk (o suburbie a Moscovei), lansa aparatul telemetric Zorki (nume însemnând "vedere ascuțită"). În fapt, acesta reprezenta o copie a aparatului Leica II (lansat în 1932), a cărei realizare a devenit posibilă după capturarea fabricii Leica din Jena de către Armata Roșie (în prezent, Leica își produce aparatele la Solms, în vestul Germaniei).

Dincolo de considerentele geopolitice care au dus la declanșarea Războiului Rece, inginerii din fosta URSS au făcut o treabă excelentă, producând aparate cu o calitate optică excelentă, apreciată până în prezent, și o mecanică de o durabilitate care a permis multor exemplare să supraviețuiască până în prezent.

Până la scoaterea din producție, în anul 1978, au existat nu mai puțin de 16 versiuni de aparate Zorki, de regulă desemnate prin numere crescătoare (s-a ajuns până la Zorki 12, sărindu-se însă peste numerele de la 7 la 9 și utilizându-se unele indicative precum 2S, 3S, 4K, sau nume ca Mir (Pacea, în limba rusă)).

Cel mai răspândit model a fost Zorki 4 - de la lansarea sa în anul 1956 și până la scoaterea din producție, în 1973, fiind produse peste 1,7 milioane exemplare. În familia mea a supraviețuit un exemplar datând din 1967, purtând marcajul comemorativ al Revoluției Sovietice din octombrie 1917 (rușii obișnuiau să lanseze ediții aniversare pentru mai multe produse, în special pentru ceasuri, însă nici aparatele de fotografiat nu erau ignorate, în special la evenimentele importante - mai există, spre exemplu, un model de aparat reflex - SLR - Zenit E dedicat Jocurilor Olimpice de la Moscova, 1980).


(Exemplarul meu de aparat telemetric Zorki 4)

După cum puteți observa și din imaginea de mai sus, Zorki 4 este un aparat rezistent, construit pe un șasiu metalic, plasticul fiind folosit doar pentru învelirea suprafețelor exterioare care intră în contact direct cu mâna fotografului, pentru confort sporit la utilizare. Inclusiv roțile dințate care antrenează filmul și mecanismul obturatorului sunt realizate din metal; singura suprafață dintr-un material mai supus uzurii fiind cortina obturatorului, realizată din pânză neagră, montată pe două flanșe de antrenare.

Aparatul acceptă implicit obiective fixe cu focala de 50 mm, pe filet M39 (diametrul monturii, 39 mm); în cazul utilizării de obiective cu o altă focală, este necesară montarea pe patina de blitz a ocularului corespunzător unghiului de cuprindere al respectivului obiectiv. Au existat variante echipate cu mai rudimentarul obiectiv Industar, sau cu mai performantul Jupiter - cum este cazul exemplarului pe care îl dețin, ce se mândrește cu un splendid Jupiter 8, de 50 mm, f/2,0.

Și când spun splendid, am în vedere un obiectiv realizat din sticlă (spre deosebire de policarbonatul din care sunt confecționate lentilele obiectivelor sub 2000 lei de pe DSLR-urile contemporane), cu 9 lamele ale diafragmei de tip iris, care pot fi acționate fluid, nu doar din treaptă în treaptă - fiind posibile astfel ajustări de finețe ale expunerii și câmpului de profunzime (obiectivul e astfel etalonat încât putem citi în permanență adâncimea acestuia, pentru fiecare treaptă de diafragmă în parte).

Plaja timpilor de expunere este la rândul ei impresionantă pentru epoca în care a fost lansat aparatul, 1/1000-1/2 sec. fiind un interval mult mai generos decât ofereau aparatele destinate amatorilor, lansate mai târziu, precum Chaika sau Smena, sau chiar decât unele aparate tip bridge din prezent. Este prezent și un mod Bulb pentru expuneri nocturne prelungite, pentru acționarea căruia putem folosi declanșatorul pe cablu livrat ca accesoriu.

Mai jos, două imagini pe care le-am realizat cu Zorki 4, pe film Kodak Color Plus ISO 200:





(Pentru mai multe imagini pe film, puteți vizita profilul meu de pe Lomography.com)

După cum puteți observa, aparatul se descurcă excelent, chiar și în prezent, cu filmele color - mai pretențioase prin natura lor decât cele alb-negru, unde eventualele imperfecțiuni sunt mai ușor de trecut cu vederea.

Pentru a utiliza aparatul Zorki în condiții optime, este bine să avem în vedere câteva sfaturi:

  • Prima dată când luăm contact cu aparatul, ne vom ajusta corectorul dioptric pentru a corespunde cu vederea noastră, sau îl vom împinge în extrema dedicată fotografierii cu vedere perfectă (situație valabilă și dacă fotografiem cu ochelarii pe nas).
  • Întrucât filmele din prezent vin gata încapsulate, scpăm de corvoada introducerii filmului într-o casetă, cum se proceda la momentul lansării Zorki-ului. Va trebui însă să ne asigurăm că am agățat bine capătul său în gheara de pe bobina pe care urmează să se ruleze filmul expus și că l-am așezat drept, astfel încât el să poată fi tras de aparat.
  • Selectorul pentru timpi de expunere va fi acționat doar DUPĂ ce am armat filmul, în caz contrar riscăm blocarea mecanismului. Pentru a ști cum să stabilim expunerea în lipsa unui exponometru electronic, consultați Episodul 5 al cursului foto.
  • În cazul în care dorim să demontăm obiectivul pentru curățare (putem folosi pompița de aer pentru a îndepărta scamele de pe lentila interioară și din camera obscură), vom poziționa inelul de focalizare pe infinit, pentru a evita dezalinierea lentilelor la deșurubarea obiectivului (este improbabil ca aceasta să se producă, însă precauțiunea este menționată în manualul de utilizare, așa că este bine să o avem în vedere).
  • Dacă nu mai dispunem de un trepied din era sovietică (cu filet de 3/8") și/sau dorim să utilizăm Zorki-ul nostru pe un trepied mai performant din prezent (cu filet de 1/4"), vom utiliza un șurub de reducție, precum Matin M-8507, disponibil la F64.
  • Înainte să scoatem filmul, ne vom asigura că am decuplat mecanismul de antrenare (inelul concentric cu declanșatorul), rotindu-l în poziția de rulare înapoi a filmului. Apoi, vom utiliza rotița din stânga, pentru a ne asigura că am rulat filmul complet în carcasă.
  • Pentru a evita ancrasarea mecanismelor și uzura excesivă într-o singură poziție a cortinei obturatorului, este bine să declanșăm aparatul măcar o dată la 2-3 luni, când ne aducem aminte de el, și să fotografiem cel puțin două filme pe an.


În prezent, în această epocă a megapixelilor pe zi ce trece mai muți, un aparat pe film din urmă cu mai bine de 45 de ani ar părea desuet; din contră, în ultimii ani lucrurile sunt departe de a fi așa. Popularitatea sporită a mișcării lomografice - practic, o transpunere a culturii vintage în lumea foto, subiect pe care îl voi aborda într-o postare ulterioară - face ca aparatele pe film să nu mai fie relicve bune cel mult ca piese de decor într-un magazin foto, ci să revină în actualitate, tot mai mulți pasionați (printre care și subsemnatul) luându-le tot mai des la fotografiat.

Deși Zorki-urile nu mai sunt de mult timp în producție, popularitatea enormă de care s-au bucurat face ca numeroase exemplare în stare excelentă să poată fi găsite periodic (chiar dacă uneori e vorba de variantele ucrainene, Kiev sau FED), în Consignația F64.

Este preferabil să achiziționăm aparatul dorit dintr-o consignație care l-a testat la preluare și oferă o garanție de 30 zile, decât de la diverși bișnițari care le păstrează adesea în condiții improprii, pline de praf și umezeală (și, de multe ori, condițiile de păstrare fac aproape la fel de mult ca regimul de utilizare din perioada de glorie a aparatului).


Ultima editare efectuata de catre lucib in Vin Aug 12, 2016 2:31 am, editata de 1 ori
avatar
lucib
Membru Distins
Membru Distins

Posts : 563
Points : 1267
Join date : 17/02/2013
Location : Cluj, RO

Vezi profilul utilizatorului http://fotografiecluj.blogspot.ro

Sus In jos

Re: Zorki 4 - un clasic mereu actual al fotografiei pe film

Mesaj Scris de lucib la data de Lun Feb 09, 2015 2:23 pm

Update: nu mică mi-a fost bucuria să constat că aceste aparate sunt apreciate de pasionații de fotografie clasică, un exemplar asemănător a poposit în consignația F64 timp de doar o zi, fiind deja rezervat de un cumpărător!

Zorki 4K este un model ce se deosebește de Zorki 4 doar prin prezența pârghiei de armare a filmului, ce permite scurtarea timpului în care vom fi pregătiți pentru următorul cadru și creșterea gradului de confort, spre deosebire de acționarea de trei ori a rotiței pentru avansul filmului cu un cadru de pe Zorki 4.

Iar dacă punem la socoteală faptul că exemplarul meu e în stare absolut onorabilă de funcționare după aproape 48 de ani, nu trebuie să ne surprindă că prețul său de pe piața second-hand este, la 200 lei pentru exemplarul din consignația F64, ceva mai mare decât a unui Nikon F55 sau Canon 500N, aparate SLR pe film care se vând de regulă contra sumei de 100-150 lei.

De remarcat că aceste SLR-uri, datând din ultimii ani de glorie ai fotografie pe film, sunt complet electronizate, ele asemănându-se așadar, ca mod de utilizare, mai degrabă cu un DSLR căruia îi lipsește LCD-ul pentru examinarea pozelor, decât cu un aparat pe film în sensul clasic, adorat de împătimiții fotografiei analogice.

Nu neg, dat fiind costul ridicat al negativelor și developării, că îmi place să știu că aparatul pe care îl folosesc dispune de un exponometru cât mai precis. Pe de altă parte, numeroși fotografi din urmă cu 40-50 de ani reușeau să expună corect aproape toate cadrele de pe un film - dovadă a faptului că înțelegerea corectă a principiilor fotografiei și citirea luminii pot face mai mult decât electronica, oricât de avansată ar fi ea.
avatar
lucib
Membru Distins
Membru Distins

Posts : 563
Points : 1267
Join date : 17/02/2013
Location : Cluj, RO

Vezi profilul utilizatorului http://fotografiecluj.blogspot.ro

Sus In jos

Re: Zorki 4 - un clasic mereu actual al fotografiei pe film

Mesaj Scris de lucib la data de Lun Feb 09, 2015 2:24 pm

Update: nu mică mi-a fost bucuria să constat că aceste aparate sunt apreciate de pasionații de fotografie clasică, un exemplar asemănător a poposit în consignația F64 timp de doar o zi, fiind deja rezervat de un cumpărător!

Zorki 4K este un model ce se deosebește de Zorki 4 doar prin prezența pârghiei de armare a filmului, ce permite scurtarea timpului în care vom fi pregătiți pentru următorul cadru și creșterea gradului de confort, spre deosebire de acționarea de trei ori a rotiței pentru avansul filmului cu un cadru de pe Zorki 4.

Iar dacă punem la socoteală faptul că exemplarul meu e în stare absolut onorabilă de funcționare după aproape 48 de ani, nu trebuie să ne surprindă că prețul său de pe piața second-hand este, la 200 lei pentru exemplarul din consignația F64, ceva mai mare decât a unui Nikon F55 sau Canon 500N, aparate SLR pe film care se vând de regulă contra sumei de 100-150 lei.

De remarcat că aceste SLR-uri, datând din ultimii ani de glorie ai fotografie pe film, sunt complet electronizate, ele asemănându-se așadar, ca mod de utilizare, mai degrabă cu un DSLR căruia îi lipsește LCD-ul pentru examinarea pozelor, decât cu un aparat pe film în sensul clasic, adorat de împătimiții fotografiei analogice.

Nu neg, dat fiind costul ridicat al negativelor și developării, că îmi place să știu că aparatul pe care îl folosesc dispune de un exponometru cât mai precis. Pe de altă parte, numeroși fotografi din urmă cu 40-50 de ani reușeau să expună corect aproape toate cadrele de pe un film - dovadă a faptului că înțelegerea corectă a principiilor fotografiei și citirea luminii pot face mai mult decât electronica, oricât de avansată ar fi ea.
avatar
lucib
Membru Distins
Membru Distins

Posts : 563
Points : 1267
Join date : 17/02/2013
Location : Cluj, RO

Vezi profilul utilizatorului http://fotografiecluj.blogspot.ro

Sus In jos

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus

- Subiecte similare

 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum