Episodul 5. Expunerea. Noțiuni teoretice esențiale: timp, diafragmă, sensibilitate ISO și corelația dintre acestea

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos

Episodul 5. Expunerea. Noțiuni teoretice esențiale: timp, diafragmă, sensibilitate ISO și corelația dintre acestea

Mesaj Scris de lucib la data de Lun Aug 12, 2013 3:10 am

După cum îi sugerează şi numele, fotografierea este un procedeu tehnologic, prin care o suprafaţă fotosensibilă - fie ea placă de sticlă sau film acoperit cu un strat fin de halogenură de argint, fie senzor digital - e impresionată cu informaţie luminoasă, captată de un ansamblu optic.

Esenţial este să expunem imaginea noastră cât mai corect -să nu fie nici supraexpusă (cu detalii din zonele luminoase ce se pierd înspre un alb indefinit, sau ce dă senzaţia de strălucire în exces), nici subexpusă (cu detalii din zonele umbroase ce se pierd înspre negru, sau cu o senzaţie de lumină insuficientă):


Pentru a putea expune corect - obţinând imagini precum cea din mijloc şi evitând greşelile vizibile în prima şi ultima dintre ele - va trebui să cunoaştem câteva detalii tehnice. Citiţi mai departe pentru a le afla.

În mod evident, expunerea finală e influenţată de următorii factori: timpul cât suprafaţa fotosensibilă e iluminată (cunoscut şi ca timp de expunere), cantitatea de lumină ce ajunge pe suprafaţa fotosensibilă (ce depinde de intensitatea luminii ambientale, dar şi de diafragma obiectivului, care îi regularizează fluxul) şi de sensibilitatea la lumină a filmului sau senzorului digital (aşa-numita sensibilitate ISO, după standardul de normare aplicabil în domeniu). Să ne oprim pe scurt asupra fiecăruia din aceşti factori.

Timpul de expunere reprezintă practic intervalul de timp în care obturatorul aparatului este deschis, lumina pătrunzând - prin obiectiv - şi ajungând să formeze imaginea de pe suprafaţa fotosensibilă. Timpul de expunere poate fi exprimat în secunde (pentru expunerile lungi, de noapte), sau în fracţii de secundă.

Întrucât acestea din urmă valori sunt cele mai uzitate, în vizorul optic al majorităţii DSLR-urilor pentru timpii de expunere sub o secundă nu va mai fi menţionată componenta 1/x a fracţiei. Astfel, un timp de o secundă va fi afişat ca 1", iar un timp de un sfert de secundă, ca 4, iar unul de 1/125 dintr-o secundă, ca 125.

Pe majoritatea DSLR-urilor, cel mai scurt timp de expunere utilizabil e de 1/4000 sec. (folositor la capturarea scenelor de mişcare rapidă, precum e cazul la evenimentele sportive sau acrobaţii aeronautice), iar cel mai lung, de 30 sec. (util pentru peisajele nocturne, când fotografiem obligatoriu de pe trepied). Timpi mai sucrţi, de 1/8000 sec., pot fi întâlniţi doar pe DSLR-urile de top, precum Nikon D4.

Însă în fotografia uzuală, pe timp de zi, cel mai adesea vom folosi timpi de expunere cuprinşi între 1/500 şi 1/50 dintr-o secundă. Ce este important să reţinem aici este corelaţia dintre timpul de expunere şi distanţa focală a obiectivului: pentru a evita ca imaginile noastre să fie afectate de neclaritatea de mişcare, trebuie să folosim timpi cât mai scurţi de expunere, în proporţie inversă cu distanţa focală.

Concret, pentru un obiectiv de 50 mm, ar trebui să nu fotografiem din mână la timpi mai lungi de 1/50 sec. (ideal ar fi sub 1/60, sau dacă chiar avem nevoie de timpi mai lungi, să apelăm la trepied), iar pentru 100 mm, vom folosi cel mai apropiat timp de expunere disponibil, 1/125 sec.

O problemă aparte o pun teleobiectivele, unde pentru a fotografia la 300 mm, am avea nevoie de timpi de 1/320-1/400 sec., la care riscăm ca lumina să se dovedească insufucientă, dacă vremea nu ţine cu noi. În acest caz, dacă dorim să obţinem imagini clare, va trebui să jonglăm cu ceilalţi parametri, după cum vom vedea mai jos.

Diafragma reprezintă orificiul (cu deschidere variabilă) prin care lumina, după ce a trasversat ansamblul anterior de lentile ale obiectivului, ajunge pe senzor, în cuantumul indicat de deschiderea acesteia. (Nu degeaba folosesc francezii pentru aceasta termenul "ouverture" - iar englezii, "aperture").

Din punct de vedere constructiv, cu foarte puţine excepţii, obiectivele pentru DSLR-uri folosesc diafragme de tip iris, cu lamele ce se strâng pentru a diminua orificiul de pătrundere a luminii. Aparatele compacte ieftine şi unele obiective mai rudimentare pot folosi diafragme realizate din discuri concentrice cu perforaţii cu diametre diferite, ce se introduc alternativ, după preferinţa fotografului, sau sunt comandate de electronica aparatului (adesea, astfel de aparate nu vor permite fotografierea decât cu două valori ale diafrgmei, f/2,8 şi f/Cool.

Să vedem însă cum e exprimată numeric deschiderea diafragmei: Concret, e calculată ca raportul dintre distanţa focală şi diametrul efectiv al deschiderii (ambele exprimate în milimetri). De regulă, se obţine un raport subunitar (1/2,8, 1/4) - exprimat ca f/2,8 sau f/4, f fiind notaţia standard pentru distanţa focală. Excepţie o fac unele obiective exclusiviste, precum Leica Noctilux, cu o diafragmă de f/0,95 (disponibil şi în România, însă la un preţ de peste 30.000 lei)

Ceea ce ne interesează în fond este suprafaţa orificiului care va dicata cât de multă lumină pătrunde pe senzorul fotosensibil. Întrucât suprafaţa unui disc e dată de formula 2Π x raza la pătrat, deducem că o înjumătăţire a suprafeţei diafragmei va determina o creştere cu radical din 2 a fracţiei ce o exprimă.

Astfel, obţinem următoarea scală a diafragmelor (exprimate cu o singură zecimală şi rotunjite la valori uşor de reţinut): 1,4 - 2,8 - 4 - 5,6 - 8 - 11 - 16 - 22. Fiecare creştere numerică reprezintă o înjumătăţire a suprafeţei orificiului diafragmei şi implicit a cantităţii de lumină ce pătrunde prin el.

Contrar senzaţiei pe care ne-ar da-o cifrele în valori absolute, vorbim aşadar de o diafragmă minimă la f/22 şi de una maximă la f/1,4. Sau, pentru a simplifica lucrurile, putem folosi termenii de diafragmă deschisă pentru numerele f mici (1,4 - 5,6) şi de diafragmă închisă pentru numerele f mari (peste Cool.

Corelaţia dintre timpul de expunere şi diaframgă: fiecare înjumătăţire a cantităţii de lumină, determinată de închiderea diafragmei cu o treaptă de pe scală, necesită o creştere corelativă (deci o dublare) a timpului de expunere folosit, pentru ca imaginea finală să fie la fel de luminoasă.

Astfel, dacă la f/2,8 avem nevoie de un timp de 1/60 sec.,  la f/4 vom avea nevoie de 1/30, iar la f/5,6, de 1/15 sec. Deducem de aici încă un aspect: importanţa de a folosi obiective cât mai luminoase, a căror diafragmă nu scade odată cu creşterea distanţei focale, dacă dorim ca timpul de expunere să nu ni se lungească nepermis de mult, în special seara şi în interioarele slab iluminate.

Acest fenomen indezirabil este vizibil la obiectivele zoom de buget - de exemplu, Nikon 18-105 mm f/3,5-5/6 va avea la focala de 18 mm diafragma maximă de f/3,5, pe când la 105 mm, nu vom putea folosi decât o valoare mai închisă, f/5,6 - cu inevitabila pierdere de luminozitate şi nevoia de a lungi timpul de expunere.

Sau, dacă nu ne permitem să lungim timpul de expunere deoarece, de exemplu, nu avem la noi un trepied, sau fotografiem subiecte în mişcare rapidă, unde oricum trepiedul nu ne e de ajutor, mai putem apela la cel de-al treilea factor al expunerii, anume sensibilitatea ISO.

În fapt, aceasta reprezintă un standard de exprimare a sensibilităţii filmului (ISO 5800:2001, ca să fim exacţi), în trepte progresive: ISO 100, 200, 400, 800, 1600 (pe DSLR-urile pentru entuziaşti şi profesionale fiind disponibile şi valori intermediare, de tipul 320, 640, 1280, iar valorile maxime sunt semnificativ mai mari decât s-au atins vreodată pe film: ISO 25600, expandabil software la 102400, pe full-frame-ul Canon EOS 5D Mark III .

O dublare a sensibilităţii ISO va necesita, pentru ca imaginea să rămână la fel expusă, fie înjumătăţirea timpului de expunere, fie închiderea cu o treaptă a diafragmei. Astfel, dacă la ISO 100 fotografiem la un timp de 1/60 şi f/2,8, la ISO 200 vom putea fie scurta timpul la f/125, fie închide diafragma la f/4.

Aparent, creşterea sensibilităţii la valorile maxime ar părea convenabilă: am putea fotografia la timpi scurţi, fără să riscăm să mişcăm imaginea şi la diafragme închise, pentru profunzime maximă. Însă ne lovim de problema granulaţiei (termen preluat din era filmului, când pentru sensibilităţi ISO mai ridicate se foloseau emulsii cu molecule de dimensiuni mai mari). Aceasta e vizibilă în imaginea noastră sub forma puricilor (image noise, cum ar spune englezii),  mai vizibili pe culorile închise şi pe suprafeţele de mari dimensiuni uniform colorate).

Trebuie aşadr să alegem un echilibru cât mai judicios între sensibilitatea ISO, diafragma şi timpul de expunere pe care le vom folosi, pentru rezultate optime la fotografiere. Putem lăsa exponometrul aparatului să aleagă valorile optime, în modul Program (în care influenţăm doar sensibilitatea ISO)... sau putem recurge la o veche formulă din era filmului.

Regula soare - 16:  într-o zi însorită, putem obţine imagini corect expuse dacă folosim diaframga f/16 şi un timp de expunere egal cu 1/sensibilitatea ISO a filmului nostru. Astfel, putem utiliza combinaţia ISO 200, f/16, 1/200 sec., la care ştim că nu vom da greş. Desigur, dacă dorim să folosim timpi mai lungi vom calcula o diafragmă mai închisă, sau pentru diafragme mai deschise, vom scurta timpul.

Putem de asemenea să ne achiziţionăm o grilă a expunerilor, sau să o listăm (de pe expomat.tripod.com/) şi să ne-o confecţionăm singuri, din hârtie. Vom avea astfel la îndemână un instrument extrem de util, cu care putem învăţa uşor să citim lumina şi să ştim din start ce valori să alegem, în modul manual, pentru imagini optim expuse.



Acestea ar fi bazele expunerii imaginii, care să nu fie nici prea luminoasă, nici prea întunecoasă. În episodul următor ne vom ocupa de un alt aspect, cel privind temperatura de culoare şi formatul de stocare RAW.
avatar
lucib
Membru Distins
Membru Distins

Posts : 563
Points : 1267
Join date : 17/02/2013
Location : Cluj, RO

Vezi profilul utilizatorului http://fotografiecluj.blogspot.ro

Sus In jos

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus

- Subiecte similare

 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum