Fotografia macro utilizând tuburi de extensie

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos

Fotografia macro utilizând tuburi de extensie

Mesaj Scris de lucib la data de Sam Aug 10, 2013 10:45 am

În special vara, când soarele strălucește până la ore târzii și natura e cu atât mai îmbietoare, suntem fascinați de microcosmosul de lângă noi: o insectă pe cât de minusculă, pe atât de complexă, sau structura delicată a unei flori au fascinat și vor continua să fascineze, cu toată evoluția tehnologică ce face ca astfel de cadre elaborate să fie mai la îndemâna oricui.

Și când spun asta nu am în vedere obiectivele macro perfromante, dar cu prețuri ce îl pot depăși pe cel al DSLR-ului pe care îl utilizăm. Din contră, există o soluție ingenioasă și abordabilă ca preț (undeva sub 200 lei): vom folosi un obiectiv clasic (fără motor de focalizare, însă echipat cu inel de diafragmă - personal, am experimentat cu Nikon 50 mm AF-D, f/1,8 ), montat la capătul unui tub de extenise.

Sau, după cum e cunoscută "jucăria", un set de inele macro (macro rings) - descriere mai exactă, întrucât evidențiază construcția acestora: 3 segmente de țeavă cu filet la capete, ce dispun de un adaptor pentru montura obiectivului și altul pentru cea a aparatului. Putem astfel atașa 1, 2 sau chiar 3 segmente, îndepărtând obiectivul de aparat și scurtând astfel distanța de focalizare. În acest mod, obiectele pe care le fotografiem vor părea mai mari, ocupând o suprafață mai mare din cadrul nostru.

Personal, am constatat în mod experimental că utilizarea concomitentă a inelelor nr. 1 și 2 este cea mai fericită soluție: cu un singur inel, nu ne putem apropia suficient pentru a distinge cele mai fine detalii, iar cu 3 inele, obiectivul devine prea întunecos, încât dacă nu cumva am ilumina subiectul cu două baterii puternice de LED-uri, șansele de a-l vedea îndeajuns de bine pentru a face clarul pe el sunt minime.

Cu două inele, chiar un obiect de dimensiunile unui struguraș sau ale unui vârf de chibrit va arăta mult mai impresionant, după cum puteți vedea mai jos (clic pe imagini pentru a le vedea la rezoluția maximă, pe Flickr):



ISO 800, 1/200 sec., f/11




ISO 800, 1/200 sec., f/16


După cum puteți observa, chiar în condițiile în care am folosit soarele unei după-amiezi de august drept sursă de lumină, în condițiile în care pentru claritate maximă trebuie fotografiat la diafragme închise, iar pentru a evita riscul obținerii unor imagini mișcate, timpul de expunere e bine iarăși să fie cât mai scurt, a fost neapărat să trag în sus destul de mult de ISO... din fericire, la ISO 800 pe D90 nu e deranjantă granulația.

La astfel de rapoarte de mărire și atât de aproape de subiect (rămân doar 3-4 cm între parasolarul obiectivului și subiectul nostru), câmpul de profunzime e unul extrem de redus, după cum puteți observa în imaginea cu scobitorile (realizată tot la f/16:!: ).



ISO 800, 1/200 sec., f/16


Un aspect cu privire la focalizare: e inevitabil ca, având tubul - un accesoriu pasiv - montat între aparat și obiectiv, să nu mai fie posibilă focalizarea automată. Date fiind dimensiunile obiectelor fotografiate și a faptului că trebuie să fim atenți la detaliile fine de pe acestea, nu e neapărat un lucru rău să focalizăm exclusiv manual, noi înșine (poate singurul dezavantaj față de obiectivele macro dedicate e că, cu tubul montat, nu vom putea folosi aparatul la altceva decât la macro.

Comutăm pe Live View, apoi ne apropiem sau îndepărtăm încet de subiect (eventual folosind coloana centrală inversată a trepiedului, dacă dispunem de așa ceva) sau, după caz, apropiem sau îndepărtăm obiectul pe care dorim să-l fotografiem, pănă ce porțiunea dorită de pe el e clară pe vizor. Apoi, declanășm având grijă să nu mișcăm nici obiectul nici aparatul (personal, prefer pentru aceasta telecomanda ML-L3).

Vom putea obține astfel în imaginea noastră detalii extrem de fine, precum puful de pe piersică, din zona de îmbinare a codiței acesteia:



ISO 800, 1/200 sec., f/16


Un aspect mai dificil la utilizarea tuburilor macro e realizarea de compoziții: este de departe cel mai ușor să fotografiem cu subiectul în centrul cadrului și apoi să facem crop. Imaginile din postarea de față nu au fost crop-ate (întrucât am dorit tocmai să prezint cum arată ele urmare a utilizării tuburilor) și, exceptând aplicarea watermark-ului, nu au suferit alte modificări decât cele de la deschiderea RAW-ului (Clarity + 25, Contrast + 33, Vibrance + 12)

O soluție pentru realizarea unor compoziții poate fi să facem clarul cu aparatul pe trepied, apoi să rotim obiectul până ce ajungem să creaăm o scenă compusă așa cum am dori noi - ca de exemplu, această diagonală cu chibrituri:



ISO 800, 1/200 sec., f/16


Desigur, în cazul obiectelor inerte, fotografiate într-un spațiu complet lipsit de vânt, lucrurile nu sunt tocmai dificile - dovadă imaginile de mai sus. Adevărata provocare în fotografia macro - aspect la care mai am de lucrat - vine la fotografierea florilor în bătaia vântului (deși ar părea că nu bate, veți constata că chiar adieri slabe riscă să vă scoată complet subiectul din cadru) - sau, și mai și, a florilor cu albine pe ele, unde am dori să facem clarul pe ochii albinei. Însă dacă alții au reușit-o înaintea noastră, nu înseamnă decât că trebuie mai multă muncă și exercițiu.
avatar
lucib
Membru Distins
Membru Distins

Posts : 563
Points : 1267
Join date : 17/02/2013
Location : Cluj, RO

Vezi profilul utilizatorului http://fotografiecluj.blogspot.ro

Sus In jos

Re: Fotografia macro utilizând tuburi de extensie

Mesaj Scris de FlaviaBochis la data de Vin Aug 23, 2013 1:46 pm

Salut. Am o problema.. mi-am luat un filtru macro -3- pentru obiectivul 18-105 pe care il folosesc decat pe Manual si nu mi-l recunoaste.. adica nu-mi focalizeaza deloc.. in momentul in care-l iau jos, totul e in regula. Care ar putea fi problema??silent 
avatar
FlaviaBochis

Posts : 9
Points : 19
Join date : 26/04/2013
Age : 21
Location : Cluj - Napoca

Vezi profilul utilizatorului http://flaviabochis.blogspot.ro/

Sus In jos

Re: Fotografia macro utilizând tuburi de extensie

Mesaj Scris de lucib la data de Vin Aug 23, 2013 2:18 pm

Ca să-l citez pe Robert Capa, dacă imaginea nu e bună, înseamnă că n-ai fost suficient de aproape.

Ideea e să nu scapi din vedere un lucru: scopul tubului sau lentilei de macro este să-ți permită să te apropii mai mult de subiect, scurtând distanța de focalizare (care pt. un 18-105 mm sau fix de 50 mm, f/1,8 e undeva la 45 cm fără accesorii adiționale. Personal, aș prefera fixul de 50 mm, AF-D, deoarece știi sigur când l-ai reglat pentru focalizarea la distanța minimă; pe 18-105, e posibil să rotești în gol de inel).

Diferența e că tubul, prin faptul că îl montezi între aparat și obiectiv, îți permite să fotografiezi fără să ai pierderi de calitate determinate de straturi suplimentare de sticlă, însă pierzi posibilitatea de focalizare automată (evident, neavând contacte electrice; e doar un adaptor pasiv) pe când lentila se înfiletează în fața obiectivului, care continuă să comunice electronic cu aparatul.

Practic, instalând o lentilă macro e ca și cum i-ai pune aparatului tău ochelari pentru hipermetropie: induci o aberație optică suplimentară, pentru a-l "fenta" să focalizeze mai aproape de subiect. În consecință, trebuie și tu să stai mult mai aproape de subiect. Din ce deduc, tu ai încercat să fotografiezi utilizând obiectivul normal, lucru imposibil odată cu montarea lentilei de macro (se pierde posibilitatea focalizării la infinit cât timp o ai montată).

Încearcă să te apropii la 6-7 cm de subiectul tău și vezi așa ce se întâmplă. Dacă începi să-l vezi, te miști față-spate până ți se pare că e clar. Trebuie însă să faci foarte multe încercări și să ai lumină din belșug pe subiect (nu prea are sens să te apuci să faci poze macro cu becul din tavan, decât dacă folosești expuneri de multe secunde și ți-ai montat aparatul pe o șină macro, sau cel puțin un trepied cu coloana centrală reversibilă - ca de exemplu Slik-ul meu, despre care am mai scris).



Șină dublă pentru macro Seagull, 324 lei în oferta F64


Încearcă așadar să ieși în natură într-o zi cu soare și cât mai fără vânt (vei înțelege de ce după primele cadre) Smile.

Mult succes!

avatar
lucib
Membru Distins
Membru Distins

Posts : 563
Points : 1267
Join date : 17/02/2013
Location : Cluj, RO

Vezi profilul utilizatorului http://fotografiecluj.blogspot.ro

Sus In jos

Re: Fotografia macro utilizând tuburi de extensie

Mesaj Scris de FlaviaBochis la data de Mar Aug 27, 2013 10:23 am

Multumesc, Lucian. Intr-adevar asa e. M-am apropiat de subiect si am reusit sa obtin o claritate excelenta. Aici am atasat doua exemple: prima e cu filtru macro, iar a doua fara.

avatar
FlaviaBochis

Posts : 9
Points : 19
Join date : 26/04/2013
Age : 21
Location : Cluj - Napoca

Vezi profilul utilizatorului http://flaviabochis.blogspot.ro/

Sus In jos

Re: Fotografia macro utilizând tuburi de extensie

Mesaj Scris de lucib la data de Dum Dec 08, 2013 2:57 pm

Am dorit să duc lucrurile chiar mai departe, așa că am decis să montez obiectivul macro de 60 mm, f/2,8, pe toate trei tuburile de extensie. Dacă cu obiectivul de 50 mm, preferam să folosesc doar tuburile nr. 1 și 2, cu al treilea devenind prea nepractic a focaliza prin apropierea/îndepărtarea aparatului de subiect, mulțumită cursei mult mai lungi a inelului de focalizare de pe obiectivul macro dedicat, situația se schimbă simțitor.

E drept că, precum în cazul obiectivului de 50 mm montat pe tuburile de extensie, tot trebuie să aproximăm noi distanța de focalizare, apropiind obiectivul până la 4-5 cm de subiect. După aceea însă, nu ne vom mai chinui să mișcăm ansamblul aparat-obiectiv față-spate până realizăm punerea la punct optimă, putând folosi în acest scop inelul de focalizare a obiectivului.

Raportul de mărire ce poate fi obținut utilizând toate trei tuburile e unul cu siguranță supraunitar -  undeva mai aproape de 2:1, aș estima - o monedă de 10 bani sau o baterie tip CR2025 ocupând sensibil mai mult decât suprafața cadrului fotografic.



Dacă stăm să ne gândim, senzorul APS-C are 24 x 16 mm, iar bateria CR2025 are diametrul de 20 mm, moneda de 10 bani având cca. 21 mm.

Constatăm așadar că am putut umple cadrul fotografic cu un obiect mai mic decât dimensiunea senzorului, deci e confirmat că raportul de mărire obținut este supraunitar.





Este de departe cel mai ușor să lucrăm în interior, cu aparatul montat pe trepied, pe care îl putem lăsa să se stabilizeze de vibrațiile induse la focalizare și să-l declanșăm cu telecomanda. La nivelul fotografiei macro vibrațiile, inobservabile când contemplăm subiecte de dimensiuni obișnuite, se amplifică periculos de mult, mai ales când folosim mai mult de două tuburi de extensie. Fenomenul se datorează scalei minuscule la care ne raportăm, la care variații de câțiva mm devin semnificative.

Putem însă observa unele detalii peste care am trece altfel prea ușor cu vederea, cum ar fi structura acestui vârf de pensulă:


...sau chiar scamele din covor, despre care nu ne-am imagina că are o structură atât de aerată, părând mult mai neted cu ochiul liber:
avatar
lucib
Membru Distins
Membru Distins

Posts : 563
Points : 1267
Join date : 17/02/2013
Location : Cluj, RO

Vezi profilul utilizatorului http://fotografiecluj.blogspot.ro

Sus In jos

Rapoarte de mărire de 2:1, cu tubul macro

Mesaj Scris de lucib la data de Vin Apr 11, 2014 10:23 am

Mai ales că a venit primăvara, fotografierea florilor e cel mai îndrăgit subiect... și, în același timp, unul din cele mai dificile. E ușor a poza flori, oricine atras de frumusețea lor naturală o face, însă pe atât de dificil e a obține fotografii care să treacă de stadiul banalității.

Cu un aparat compact sau cu obiectivul kit, nici nu vom putea mai mult... am încercat însă să duc lucrurile la raportul de mărime extrem la care se poate ajunge cu mijloace convenționale: am montat obiectivul macro Nikon 60 mm f/2,8 AF-D pe ansamblul format prin atașarea tuturor celor trei tuburi de extensie și am fotografiat câteva floricele de nu-mă-uita, cu un raport de magnificare imposibil de atins în absența tubului macro.

Dacă cursa inelului de focalizare a obiectivului de 50 mm era prea scurtă pentru a focaliza suficient de precis cu mai mult de două tuburi, cursa mult mai lungă și controlul mult mai fin al obiectivului macro de 60 mm ne vor permite să obținem imagini clare chiar și cu al treilea tub atașat - ajungând astfel, în plus, la rapoarte de mărire chiar mai crescute.

Puteți vedea mai jos câte două floricele de nu-mă-uita, fotografiate cu obiectivul macro de 60 mm, montat pe ansamblul format din cele trei tuburi de extensie. Pentru a vă prezenta exact rezultatul final, nu am efectuat niciun crop.





Observăm că am reușit aproape să umplu cadrul (pe verticală) cu o floricică de doar 6-7 mm în diametru. Să socotim, pornind de aici, raportul de mărire la care am ajuns: floarea din prima imagine e inscriptibilă într-un patrulater aproape perfect pătrat (1644 x 1657 pixeli), iar latura scurtă a cadrului nostru este de 2848 pixeli (aparatul folosit fiind Nikon D90). Cu alte cuvinte, floricica ocupă 1657 / 2848=0,58% din înălțimea cadrului nostru.

Senzorul aparatului are dimensiunile de 23,6 x 15,8 mm, cărora le corespunde o rezoluție de 4288x2848 pixeli. 15,8 mm x 0,58 = 9,164 mm. Deci imaginea floricelei noastre de nu-mă-uita va avea aceeași rază, de 9,164 mm, de 1,41 ori mai mare decât cea a florii din realitate. Întrucât ne interesează variața de suprafață dintre imagine și obiectul real, vom calcula pătratul acestei valori (restul elementelor fracției se simplifică), ajungând așadar la un raport de mărire de 2:1.

Pentru comparație, puteți vedea mai jos aceleași floricele, fotografiate cu obiectivul de 60 mm fără niciun tub de extensie:



...și, pentru ca tabloul să fie complet, și o imagine a scenei de ansamblu, realizată cu obiectivul Nikon 28-80 mm:



Constatăm așadar că, pentru a ajunge cu adevărat la un nivel de detaliere suficient de mare, setul de inele macro e un accesoriu extrem de util, chiar și atunci când folosim un obiectiv macro dedicat (sau, să fiu mai exact, tuburile de extensie ne permit utilizarea la maximum a potențialului obiectivului).

Puteți vedea mai jos accesoriul în cauză:



Set tuburi extensie (inele macro) Nikon AR-10 - 189 lei în oferta F64
avatar
lucib
Membru Distins
Membru Distins

Posts : 563
Points : 1267
Join date : 17/02/2013
Location : Cluj, RO

Vezi profilul utilizatorului http://fotografiecluj.blogspot.ro

Sus In jos

Fotografierea insectelor prin focus stacking

Mesaj Scris de lucib la data de Vin Apr 25, 2014 2:48 pm

Insectele reprezintă un alt subiect predilect pentru fotografia macro: chipurile lor inexpresive, cu ochii multifațetați, mandibule cu aspect extraterestru, antenele cu care pot simți până și cele mai fine mișcări din jurul lor, toate sunt elemente pe care le-am putea ignora privind cu ochiul liber, dar care ne vor fascina de îndată ce vom arunca o privire mai detaliată, folosind un instrument optic specializat... sau, de ce nu, aparatul de fotografiat, echipat corespunzător pentru macrofotografie.

Pentru a ajunge la raportul de mărire dorit, la care să putem distinge ocelii din compoziția ochilor insectelor, tuburile macro sunt accesorii indispensabile: doar reducând distanța de focalizare la ordinul a 4-5 cm de capătul obiectivului vom putea înregistra toate detaliile fine care fac diferența dintre o poză banală și o fotografie care să fie acceptată într-o expoziție sau pe un site comercial.

O viespe, insectă cu un aspect amenințător, dar în același timp fascinant, reprezintă întotdeauna un subiect fotografic excelent... iar atunci când putem să ne apropiem de ea (cu mijloace optice) îndeajuns de mult pentru ca "fața" ei, cu un diametru de cca. jumătate de centimetru, să umple aproape întreaga înălțime a cadrului nostru fotografic, putem spune că am reușit să-i facem un portret cum se cuvine.

Acest lucru e mai dificil decât ar părea la prima vedere deoarece, date fiind dimensiunile mici ale insectei, chiar la diafragme închise, de ordinul a f/16, nu vom avea întreg capul viespii în câmpul de profunzime. Astfel, singura soluție e să apelăm la tehnica cunoscută drept focus stacking: vom fotografia, succesiv, porțiuni ale subiectului, aflate fiecare pe alt plan de claritate.

Apoi, încărcăm cadrele în Photoshop și, folosind măștile de straturi, păstrăm de pe fiecare strat doar detaliile relevante, cele mai clare. La final, vom avea o fotografie în care subiectul nostru e focalizat optim pe întreaga sa adâncime - care, țineți cont, în domeniul fotografiei macro, poate însemna o variație de 2-3 mm.

Puteți vedea mai jos rezultatul unui experiment pe care l-am realizat de curând, constând în asamblarea unei serii de 6 cadre, pentru a obține portretul unei viespi:

avatar
lucib
Membru Distins
Membru Distins

Posts : 563
Points : 1267
Join date : 17/02/2013
Location : Cluj, RO

Vezi profilul utilizatorului http://fotografiecluj.blogspot.ro

Sus In jos

Re: Fotografia macro utilizând tuburi de extensie

Mesaj Scris de Continut sponsorizat


Continut sponsorizat


Sus In jos

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus

- Subiecte similare

 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum