Alegerea echipamentului fotografic, în funcție de buget și necesități. Episodul 3. Aparate mirrorless, rangefinder şi pe film

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos

Alegerea echipamentului fotografic, în funcție de buget și necesități. Episodul 3. Aparate mirrorless, rangefinder şi pe film

Mesaj Scris de lucib la data de Mier Aug 07, 2013 2:52 am

Am văzut în episodul trecut că trăsătura definitorie a aparatelor DSLR este sistemul de vizare prin obiectiv, ce se bazează pe mecanismul de rabatare a oglinzii. Deşi acesta prezintă avantaje incontestabile - ca viteza sporită la declanşare şi posibilitatea de a compune perfect scena chiar în lumina puternică a soarelui - prezenţa numeroaselor componente mecanice necesare rabatării oglinzii aduce două dezavantaje: susceptibilitatea sporită la defecţiuni şi volumul mai mare ocupat, de mecanismul în sine, dar şi de vizorul optic al aparatului.

Astfel, pe o piaţă a aparatelor compacte în scădere, producătorii s-au gândit să preia ce e mai bun atât de la compacte (dimensiunile reduse şi uşurinţa în utilizare), cât şi de la DSLR-uri (senzorii cu suprafaţă mai mare şi posibilitatea de a schimba obiectivele - şi, implicit, ca utilizatorul să îşi cureţe singur de praf senzorul).

Aparatele mirrorless pot fi împărţite în două categorii:

  • Aparate cu senzori mai mici decât ai DSLR-urilor, cu o interfaţă cât mai spartană, gândite a fi folosite cât mai intuitiv şi reprezentând deci o alternativă mai performantă (şi mai scumpă) la aparatele compacte - modelele din seria Nikon 1 J şi S, sau de la Olympus
  • Aparate mai avansate, echipate cu senzori format APS-C similari cu cei de pe DSLR-urile pentru amatori şi de nivel mediu, cu un control manual îmbunătăţit şi, eventual, patină de blitz standard




Nikon 1 S1, 1599 lei cu obiectivul kit 11-27,5 mm


Un aparat cântărind doar 240 grame, ce poate fi purtat în buzunar, Nikon 1 S1 e echipat cu un senzor ce poate părea slab pentru ziua de azi la ai săi 10 MPx, însă vine cu avantajul major al granulaţiei incomparabil mai mici decât ale imaginilor realizate cu aparatele compacte.

Şi dimensiunile senzorului sunt semnificativ mai mici decât pe DSLR-uri (13,2 x 8,8 mm - adică o suprafaţă cu puţin peste un sfert din cea a uni senzor APS-C de 24 x 16 mm). Este adevărat că posibilitatea de a defocaliza fundalul se reduce astfel, însă nu trebuie să uităm nici avantajul - faptul că vom putea obţine aceleaşi încadrări de pe DSLR-uri la focale mai scurte.
Astfel, dacă luăm în calcul factorul de crop de 2,7x, cei 11 mm ai obiectivului kit de pe S1 corespund la 19,8 mm pe APS-C şi 29,7 mm pe full-frame. Un avantaj rezultă de aici pentru pasionaţii fotografierii la distanţe mari, cu un buget redus: achizţionând adaptorul FT1, ce permite montarea obiectivelor Nikon pentru DSLR-uri pe mirrorless-urile companiei, putem ajunge la focale aparente mult mai mari, pe S1: utilizând un obiectiv abordabil, precum 70-300 mm, f/4,5-5,6, putem realiza fotografii care ar necesita focala de 810 mm cu un aparat full-frame!

Nici viteza de fotografiere în rafală nu trebuie ignorată: utilizânda obturatorul electronic - deci fără părţi în mişcare - e posibilă capturarea a nu mai puţin de 60 imagini pe secundă, fapt care cu siguranţă îi va încânta pe fotografii amatori de sport. Spun amatori deoarece, spre deosebire de aparatele profesionale mult mai costisitoare, micuţul mirrorless nu ştie ajusta focalizarea între cadrele rafalei... dar altfel, probabil, ar fi fost "prea perfect".



Canon EOS M, 2299 lei cu obiectivul kit 18-55 mm


Deşi cei de la Canon au fost ultimii care să intre pe piaţa aparatelor mirrorless (la aproape doi ani după Sony şi un an după Nikon), aşteptarea nu a fost în zadar: au lansat probabil cel mai reuşit model de astfel de aparat, EOS M.

Echipat cu un senzor APS-C de 18 MPx, împrumutat de pe DSLR-ul de nivel mediu 650D, dar şi cu patina de blitz standard, EOS M reprezintă nu doar un aparat compact cu granulaţie mai redusă a imaginii, ci un veritabil aparat de backup pentru profesionişti.

Am avut ocazia să testez aparatul pe larg, astfel că puteţi citi în postarea dedicată EOS M mai multe impresii despre acesta.

EOS M reprezintă astfel probabil cel mai fericit compromis între dimensiunile reduse ale corpului aparatului şi dimensiunile generoase ale senzorului. Trebuie să ţinem cont şi de acest aspect atunci când ne gândim l apreţul său, mare la prima vedere, justificat însă prin prisma facilităţilor.



O altă categorie de aparate foto, intrată însă în declin odată cu popularizarea SLR-urilor pe film şi a succesoarelor lor digitale, o reprezintă aparatele telemetrice (cunoscute în engleză ca rangefinder - o traducere aproximativă a Messsuchersystem Kamera, germanii de la Leica fiind pionierii domeniului: Leica a lansat, în 1913, primul aparat cu film standard de 35 mm).

Acestea sunt aparate prin natura lor echipate cu obiective fixe (fără zoom), sistemul de vizare trebuind adaptat focalei obiectivului. De regulă, vin echipate cu obiective de 50 mm, iar dacă dorim să le schimbăm, va trebui să montăm un ocular cu o încadrare corespunzătoare noii focale pe patina de blitz.

Focalizarea se realizează prin utilitarea telemetrului încorporat (de unde şi numele clasei de aparate): în momentul în care am stabilit distanţa până la subiect, îl vom şi vedea la claritate maximă în cerculeţul dedicat, din centrul cadrului.

Focalizarea se realizează exclusiv manual, fapt ce duce la o inevitabilă lentoare: aparatele telemetrice nu sunt aşadar potrivite fotografiei sportive sau de acţiune. Totuşi, un fotograf dibaci poate obţine rezultate admirabile, Leica-urile (şi clonele lor ruseşti, Zorki) fiind utilizate cu succes timp de decenii.

Există în prezent şi variante digitale, cu un preţ pe măsura renumelui şi tradiţiei Leica. Astfel de aparate ar părea desuete în prezent, pentru oricine altcineva în afara colecţionarilor împătimiţi. Există însă o situaţie când un aparat telemetric este net superior unui DSLR: când zgomotul produs de rabatarea oglinzii acestuia din urmă ar fi deranjant. Astfel, spre exemplu la recepţiile organizate de regina Angliei, nu este permis accesul cu DSLR-uri, fotografii (acreditaţi) dornici de imagini de calitate trebuind să utilizeze aparate telemetrice.



Leica M9, full-frame, 18 MPx, 24510 lei cu obiectivul de 50 mm f/1,4




Piaţa SLR-urilor noi pe film este într-o permanentă contracţie, Canon retrăgându-se complet, iar Nikon menţinând un singur model, produs de un subcontractor, Cosina, FM10 - despre care am mai scris într-o postare anterioară.

În schimb, putem găsi exemplare second-hand într-o stare excelentă - cum a fost de altfel cazul cu Nikon F60-ul meu, despre care v-am relatat la scurt timp de la achiziţionare.

Pentru câteva sute de lei, putem explora fascinantul univers al fotografiei clasice, pe film. Iar graţie exponometrului încorporat, similar cu cel de pe DSLR-uri, nu riscăm să stricăm în mod inutil cadrele. Exceptând desigur previzualizarea instantanee a imaginilor, dispune practic de aceleaşi posibilităţi ca pe un DSLR... cu avantajul rezoluţiei mai mari a filmului şi a faptului că nu trebuie să cheltuim o mică avere pentru un aparat full-frame - toate SLR-urile sunt deja Smile.



Încheiem astfel scurtul nostru periplu prin lumea aparatelor de fotografiat. În episodul următor, ne vom ocupa de principalele categorii de obiective şi utilitatea lor practică.
avatar
lucib
Membru Distins
Membru Distins

Posts : 563
Points : 1267
Join date : 17/02/2013
Location : Cluj, RO

Vezi profilul utilizatorului http://fotografiecluj.blogspot.ro

Sus In jos

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus

- Subiecte similare

 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum