La pas prin Praga, orașul celor 1000 de turnuri

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos

La pas prin Praga, orașul celor 1000 de turnuri

Mesaj Scris de lucib la data de Sam Iun 08, 2013 4:20 pm

Deși o reclamă ce se repetă parcă obsesiv la TV în ultima perioadă parcă ar dori să asocieze capitala Cehiei cu imaginea unei mărci de bere, vă pot confirma că Praga este un oraș fascinant, unde aveți mult mai multe de văzut.

Aceasta deși nu avem neapărat de-a face cu un oraș mare; din contră, de la gara principală (Hlavni Nadrazi) la cel mai important reper turistic al urbei, palatul Hradcany sunt cca. 2,5 km, iar de la acesta la Palatul Culturii de la Vysehrad, din sudul Pragăi, cca. 2,3 km în linie dreaptă.

Astfel, deși avem de-a face cu un oraș de 1,3 milioane locuitori, întrucât practic toate reperele de interes turistic sunt concentrate într-un areal compact, nu va fi o problemă să-l vizităm în pas de plimbare și să luăm metroul sau tramvaiul doar atunci când dorim să ne deplasăm rapid dintr-o zonă în alta.

Apropo de acestea, Praga este divizată în 22 sectoare municipale, sectorul central purtând indicativul Praha 1, numeroase alte repere de interes aflându-se în imediata sa vecinătate (sectorul Praha 2 la sud, o parte din 8 și 3 la est, 6 la vest). De la nord-vest la sud-est, orașul e deservit de linia A de metrou, iar de la nord la sud, de linia C, pe acestea două aflându-se principalele atracții turistice. Să ne oprim în continuare atenția asupra acestora.

În primul rând, e însuși cursul Vltavei, râul ce străbate Cehia de la sud la nord, dinspre Sumava spre Melnik, traversând pe parcursul său Praga, având o lățime de cca. 540 metri în dreptul ostrovului Cisarsky, din sudul orașului. Cel mai lung pod din zona centrală, Most Legii (most=pod în limba cehă) are o lungime de 350 metri; l-am fotografiat de pe un pod mai sudic, Jiraskuv Most, astfel că îl puteți vedea în imaginea de mai jos:



(pentru a o vedea la rezoluția maximă, puteți accesa versiunea încărcată pe server-ul Panoramio
)

Ați putut observa, în treimea stângă a imaginii, profilându-se pe culmea unei coline, Catedrala Romano-Catolică Sfântul Vit/Vitus. Parte a ansamblului de palate și clădiri cu funcții administrative Hradcany (cel mai mare ansamblu de clădiri lipite una de cealaltă din lume, toate deservind aparatul statal - de la palatul prezidențial (fost imperial) la cazarma gărzilor de onoare, monetăria națională și ambasade). Nu trebuie să ne surprindă includerea catedralei Sf. Vitus în acest ansamblu, în criptele acesteia avându-și locul de veci numeroși regi ai Boemiei, dar și câțiva împărați, ai Sfântului Imperiu Roman de Națiune Germană.

Construcția sa a fost demarată în anul 925 de Venceslav I, duce de Boemia, care a ridicat o rotondă în stil romanic; anul 1344 va aduce promovarea diocezei Pragăi la rangul de arhiepiscopat, ceea ce va permite finanțarea unor ample lucrări de extindere a catedralei, ce se vor întinde pe parcursul câtorva decenii. Abia o sută șaizeci de ani mai târziu vor fi realizate picturile murale, înfățișând viața Sfântului Venceslav (nimeni altul decât ducele Boemiei, care a pus piatra de temelie a catedralei, ucis de fratele său Boleslav, în ceea ce avea să intre în istorie sub numele de "prânzul cel groaznic" din anul 935. Un filantrop și ctitor a numeroase lăcașuri de cult, Venceslav va fi venerat peste secole, imnul Sfântului Venceslav fiind, la un moment dat, propus drept imn național).

De altfel, în simbolistica Boemiei numele sfântului Venceslav îl eclipsează aproape total pe cel al sfântului Vitus, cel care, în fond, dă numele catedralei. Să amintim așadar că Vitus a fost un martir sicilian, torturat și ucis în anul 303, în timpul persecuțiilor romane împotriva creștinilor. Martiriul acestui sfânt patron al actorilor, dansatorilor și epilepticilor nu va fi uitat, numeroși admiratori ajungând să imite contracțiile spasmodice din timpul torturii, în ceea ce va ajunge cunoscut drept dansul sfântului Vitus - nume atribuit în prezent unei nevroze, coreea minoră.

Dincolo de aceste considerente istorice, Catedrala Sfântului Vitus, a cărei arhitectură în stil gotic francez a fost elaborată de maestrul mason Matthias din Arras, se ridică impunătoare asupra Pragăi, astfel că turiștii de pretutindeni îi pot admira elaboratele dantelării sculptate în piatră, care conferă textură celor două turnuri ale sale, după cum puteți vedea în fotografie.



Dacă tot suntem în zonă, merită să vizităm întreg complexul Hradcany, plimbându-ne pe ulițele înguste (termenul slav potrivindu-se de minune, "Ulica" însemnând "stradă" în limba cehă). Vom putea vedea astfel vechea monetărie, dar și - dacă avem norocul să nimerim fix la amiază - asista la ceremonia schimbării gărzilor de la palatul prezidențial. Deși soldații sunt echipați după standardele moderne, lipsindu-le pitorescul Evzones-ilor greci sau al Redcoats-ilor britanici, costumați de epocă, ceremonia în sine este un moment spectaculos prin precizia coreografierii mișcărilor acestora.

De la Hradcany, putem coborî spre malul Vltavei, prin zona cunoscută istoric drept "latura mai mică" (Mala Strana). Un element ce mi-a captat atenția pe traseu a fost o veche moară de apă, păstrată încă în funcțiune. Întrucât am avut strămoși morari, nu am putut să nu fiu atras irezistibil de imaginea acesteia.



Am traversat Vltava pe Podul Carol (Karluv Most), un alt reper istoric de seamă al Pragăi. De fapt, deși construit din 1357, acesta a fost cunoscut drept "Podul de Piatră" (Kamenny Most) până în secolul XIX, când îi va fi atribuit numele monarhului care a comandat construcția sa, Carol al IV-lea. Karel/Karl/Carolus a fost de altfel primul rege al Boemiei care a purtat coroana Sfântului Imperiu Roman de Națiune Germană, fiind încoronat la Bonn în 1346. În 1355, va fi încoronat la Milano, și ca rege al Italiei.

E lesne de înțeles că, realizându-se astfel o unire personală a principalelor regate și mari ducate europene, sub un monarh ceh, această parte a imperiului (și implicit, Praga), va cunoaște o dezvoltare fără precedent în timpul domniei sale (până la moartea sa, în 1378). Carol al IV-lea a devenit astfel un personaj simbolic al istoriei cehe, iar domnia sa e cunoscută drept "era de aur a Boemiei". (Să mai precizăm că teritoriul actualei Cehii e compus din două vechi provincii, Boemia în vest și Moravia în est).

Iar Podul Carol e una din realizările acestei ere, ce dăinuiește până în prezent; în imaginea de mai jos, puteți vedea arcada portalului ce străjuiește accesul pe pod - inevitabil, ticsit de lume la mijloc de iulie, când l-am vizitat eu.



Ajunși pe malul estic al Vltavei, putem fie să o luăm spre nord-est, prin Josefov - cel mai vechi cartier evreiesc cu o ființare neîntreruptă din Europa, în prezent gazda magazinelor unor mărci de prestigiu - fie să ne îndreptăm spre est-sud-est, spre piața centrală a Pragăi, Starometske Namesti (Namesti=piață, în lb. cehă).

Aici vom înțelege pe deplin de ce Praga este supranumită "orașul celor 1000 de turnuri": în orice parte am privi, turnuri și turnulețe se vor profila pe linia (oricum, apropiată) a orizontului, transpunându-ne parcă într-un Ev Mediu care aici pare să nu apună niciodată. Probabil cel mai de seamă exponent al urbei este, îna ceastă privință, biserica Sfânta Maria din Tyn, a cărei siluetă inconfundabilă o puteți vedea în fotografia următoare:



Probabil că nicio istorisire despre Praga nu ar fi completă fără să amintim de Orologiul Astronomic, instalat pe ceea ce este în prezent cunoscut drept Turnul cu Ceas: în funcțiune din anul 1410, acesta este al treilea cel mai vechi orologiu din lume și cel mai vechi încă activ. Însă, departe de a fi un simplu ceas, acesta este o veritabilă operă de artă, ale cărei detalii, minuțios lucrate, le puteți admira în imaginea următoare:



Încă 400 metri mai spre sud-est și ajungem în Piața Venceslav (Vaclavske Namesti), dominat, la extremitatea sud-estică, de statuia personajului omonim, dar și de Muzeul Național al Cehiei. De remarcat că terenul are o ușoară înclinație, extremitatea sud-estică a pieței fiind cu cca. 15 m mai sus față de nivelul mării, în comparație cu cea nord-vestică. Acest lucru ne oferă o excelentă oportunitate fotografică, de a surprinde întreaga piață, într-o vedere ca-n palmă:



Praga este, neîndoielnic, un oraș care se mândrește cu zestrea sa de edificii medievale; însă nu ar trebui nici pe departe să ne imaginăm că ar fi un oraș încremenit în timp, întors cu fața spre trecut. Din contră, dacă ne îndepărtăm puțin spre sud, de pe latura estică a colinei Vysehrad-ului (Palatul de Sus, în lb. cehă), vom vedea și o față modernă, vibrantă, a urbei. Nu puteau totuși lipsi elementele arhitecturale datând din era comunistă, care, prin culorile lor terne, mai știrbesc din frumusețea locurilor. Însă merită să ne oprim atenția și asupra acestei fațete a Pragăi:



De pe latura estică a Vysehrad-ului, priveliștea e însă mult mai atrăgătoare: spre sud, putem vedea rada de agrement de pe Vltava, mărginită de ostrovul Slovansk, iar spre nord, podurile de pe Vltava, cu catedrala Sfântul Vitus, reper inconfundabil al panoramei.





De altfel, zona Vysehrad-ului oferă și o oportunitate excelentă de cazare: modernul și somptuosul Hotel Corinthia Towers, ce oferă o ambianță de 5*, la prețuri totuși abordabile pentru confortul oferit.

Aș putea adăuga tocmai acest aspect, care realmente mi-a plăcut în timpul vizitei în Cehia: dacă în țări ca Franța sau Germania, senzația este că veșnic nu îți ajung banii, totul fiind la un nivel peste cel abordabil pentru un român, se vede că totuși cehii au fost și ei, asemeni nouă, parte a blocului estic. Și, deși ne-au luat-o înainte din multe privințe în anii de tranziție, au menținut multe lucruri la prețuri rezonabile, astfel că nu va trebui să băgăm mâna excesiv de adânc în buzunar Smile.
avatar
lucib
Membru Distins
Membru Distins

Posts : 563
Points : 1267
Join date : 17/02/2013
Location : Cluj, RO

Vezi profilul utilizatorului http://fotografiecluj.blogspot.ro

Sus In jos

Re: La pas prin Praga, orașul celor 1000 de turnuri

Mesaj Scris de C.Arsene la data de Dum Iun 09, 2013 1:17 am

Ai făcut o prezentare foarte cuprinzătoare pentru oricine şi-ar dori să viziteze. Ai dat şi multe repere geografice, ca turistul să nu se piardă. Plus condimentările istorice preţioase pe care le-ai oferit. Şi hotelul e superb.

Eu nu am fost la Praga, dar m-as duce cu siguranţă, mai ales toamna sau primăvara, pentru că nu îmi place aglomeraţia. Cred că sunt multe oferte gen City-break.

C.Arsene
Membru Distins
Membru Distins

Posts : 73
Points : 171
Join date : 18/04/2013

Vezi profilul utilizatorului http://www.calatorie-fotografie.net

Sus In jos

Re: La pas prin Praga, orașul celor 1000 de turnuri

Mesaj Scris de lucib la data de Dum Iun 09, 2013 3:45 pm

Mulțumesc pentru aprecieri, și îți doresc ca într-o zi să vizitezi și tu Praga, și să ai la tine un aparat mai bun decât bridge-ul de 5 MPx cu care am fost eu Very Happy. Ce-ai zice de un Canon EOS M, cu al său senzor APS-C 18 MPx, preluat de pe DSLR-uri, în doar 298 grame, despre care am mai scris pe forum?

Oferte sunt, agențiile de turism se înghesuie cu pachete cu ajutorul cărora speră să ia cât mai mult de pe seama ta.

Însă, din fericire, trăim în era digitală - în care, știu că poate suna ciudat, dar e mai ușor să-ți faci o rezervare de hotel direct din fața calculatorului tău din România, la un hotel din ce țară dorești tu să vizitezi mai mult, decât să dai un telefon în vârf de munte (în aceeași Românie).

Așa că tot ceea ce trebuie e să intrăm pe Booking.com și să ne facem rezervarea, într-o manieră sigură și comodă, la care păgubiții agențiilor de turism de prin 1990-și-ceva ar putea doar visa Smile.

Iar dacă nu îți place să zbori/conduci, la Praga se poate ajunge destul de ușor cu trenul Budapesta-Berlin. Mă rog, durează ceva, 15 ore dacă pornești de la Cluj, dar dacă la durata efectivă a zborului adaugi transferul prin București, interminabilele check-in-uri și controale de securitate, sau dacă nu ești un șofer obișnuit cu traseele lungi, tot trenul e cel mai la îndemână.

În ce privește sezonul recomandabil, ai dreptate că vara orașul e ticsit de turiști (îți vor sări în ochi pâlcurile dese de chinezi și japonezi), dar totuși trebuie să ții cont de faptul că Praga e situată cu 400 km mai la nord decât Clujul, iar vânturile reci din stepa rusească nu au obstacole naturale serioase (munții Tatra, cu care se mândreau cehoslovacii pe vremuri, sunt astăzi în Slovacia Smile ).

Așa că în extrasezon într-adevăr poate fi totul mai convenabil și mai liber, însă nu împinge prea tare înspre iarnă lucrurile, pentru a nu risca să petreci un sejur în fața unei beri pils veritabile, pentru că nu poți ieși din cauza vremii.

Însă dacă tot se întâmplă să fie vreme rea, măcar poți căuta, în cartierul Vinohrady crâșma soldatului Svejk: nu doar că funcționează și în prezent, la aproape un secol de la Primul Război Mondial, dar e și marcată cu un indicator pe care nu ai cum să-l ratezi.

L-am fotografiat și eu, era prea interesant să-l fi ratat (deși mărturisesc că tocmai vizita la Praga m-a instigat să citesc și eu cartea lui Jaroslav Hasek - și chiar merită citită, face haz de evenimentele foarte serioase ale istoriei acelei perioade într-o manieră absolut fantastică Smile ).

avatar
lucib
Membru Distins
Membru Distins

Posts : 563
Points : 1267
Join date : 17/02/2013
Location : Cluj, RO

Vezi profilul utilizatorului http://fotografiecluj.blogspot.ro

Sus In jos

Re: La pas prin Praga, orașul celor 1000 de turnuri

Mesaj Scris de Continut sponsorizat


Continut sponsorizat


Sus In jos

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus

- Subiecte similare

 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum