Cum remediem problema cerului ars cu ajutorul filtrelor degrade colorate

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos

Cum remediem problema cerului ars cu ajutorul filtrelor degrade colorate

Mesaj Scris de lucib la data de Lun Iun 03, 2013 5:32 am

Nu degeaba își urează adeseori fotografiii "lumină bună în cadru!". O problemă adeseori întâlnită în fotografia de peisaj este că am ajuns la locația dorită, am realizat încadrarea optimă, însă imaginea finală este banală, neinteresantă, ca urmare a cerului "ars", în culori terne. Sau, cum ar spune recenzorii de la agenția de stock photography DreamsTime, cu care colaborez, "Poor lighting due to lighting conditions (wrong time of day, dull skies,....)" - o imagine altfel reușită fiind sortită clar respingerii.

Uneori, putem să revenim la locația dorită în condițiile optime de lumină, însă de cele mai multe ori, când e vorba de destinații îndepărtate și/sau costisitoare, acest lucru e pur și simplu imposibil. Putem desigur să ne străduim și să edităm imaginea, fie prin deschideri multiple ale fișierului RAW, fie prelucrând JPEG-uri expuse diferit. Totuși, deși imaginea va arăta bine, este greu de crezut că vom putea corecta într-o manieră ireproșabilă toate detaliile necesare.

Putem însă recurge la utilizarea unor filtre, cu ajutorul cărora să remediem în bună parte problema. Am văzut în postarea dedicată filtrelor pe sistem Cokin cum putem corecta luminozitatea prea puternică a cerului, în comparație cu pământul: aplicând un filtru degrade, vom întuneca porțiunea de cer, astfel că, expunând corect pentru pământ, să obținem o imagine echilibrată. Acest lucru nu corectează însă culorile...

Pentru a obține culorile pe care le-am dori, cu un cer în nuanțele și cu saturația dorită, chiar în zilele în care natura ar fi împotriva noastră, oferindu-ne pe direcția de fotografiere culorile pe care le dorim, putem apela la un filtru degrade colorat. Spre exemplu, cei de la F64 oferă un filtru degrade cafeniu, util pentru fotografierea apusurilor în culori calde, pentru tonurile cele mai impresionante, specifice momentului.

Personal, dețin unul similar, doar că în albastru degrade, pe care îl utilizez pentru a crește saturația tonurilor de albastru ale cerului, când - după cum am arătat - acesta are un aer prea tern. L-am achiziționat din străinătate, pentru moment negăsind ceva similar în oferta de la noi pe filetul de 67 mm - însă există, la F64, pe sistem Cokin, în cazul în care aveți rama adaptoare necesară Smile .



(l-am fotografiat în cubul pentru fotografie de produs pe care mi l-am confecționat singur, despre care ați putut citi în postarea dedicată de pe Fotografie Cluj).

Iar rezultatul privind eficacitatea filtrului îl puteți vedea în imaginea de mai jos:


Totuși, pentru a avea libertate maximă de editare, este preferabil să realizați două imagini, una fără și una cu filtru. Veți putea corecta astfel eventualele suprapuneri ale părții albastre a filtrului și peste zonele pe care nu le-ați dori din imaginea voastră, suprapunând expunerile în Photoshop.

De asemenea, este recomandabil să îndepărtați orice alt filtru de pe aparat, în caz contrar - precum în imaginea mea de test - riscați să vignetați colțurile (am păstrat, în ambele imagini, filtrul UV Praktika pe obiectivul 18-105 mm).
avatar
lucib
Membru Distins
Membru Distins

Posts : 563
Points : 1267
Join date : 17/02/2013
Location : Cluj, RO

Vezi profilul utilizatorului http://fotografiecluj.blogspot.ro

Sus In jos

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus

- Subiecte similare

 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum